English
Search icon
25 Февруари 2022, петък

Електронна идентификация за бързи и сигурни е-услуги

Електронна идентификация за бързи и сигурни е-услуги
Електронна идентификация за бързи и сигурни е-услуги

През последните няколко години сме свидетели на усилията както на бизнеса, така и на държавната администрация, да ускорят прехвърлянето на цялото си взаимодействие с клиентите онлайн. Финансовият сектор изключително бързо реагира на необходимостта да дигитализира работните си процеси и осигури дистанционно подписване и издаване на документи, а държавата предоставя редица е-услуги, от които клиентите могат да се възползват отдалечено. Така например, вече е възможно без посещение на банков офис да кандидатстваме за потребителски кредит или без стоене на опашки да получим нова лична карта. Вследствие и на европейските регулации, които налагат дигитализация на административните процеси, все повече финансови институции, сред които пенсионноосигурителни и застрахователни дружества, се стремят да предоставят услугите си онлайн в отговор на нарастващото потребителско търсене – крайните клиенти вече изискват да получават тези услуги по всяко време и от всякъде. И докато в офиса на банката или държавната институция се нуждаем от лична карта, за да потвърдим самоличността си и получим желаната услуга, за удостоверяване самоличността ни онлайн е необходима електронна идентификация.

Електронна идентичност и идентификация

Макар и да звучат близки, двете понятия имат различно съдържание. Електронната идентичност е цифров еквивалент на личната карта и модерен начин да се представим пред дадена институция бързо и сигурно, когато заявяваме електронна услуга. Чрез електронна идентичност електронните системи на различните институции могат да ни разпознават като физическо лице и да предоставят желаната от нас услуга. Удостоверението за електронна идентичност се основава на строги правила и се издава само от администратор на електронна самоличност, което гарантира защитата на нашите лични данни в онлайн пространството.

На свой ред електронната идентификация в онлайн пространството представлява това, което e личното явяване на място в офис на банка, застрахователно дружество или друга институция. И както в банката представяме своята лична карта, за да докажем, че това сме ние, така чрез онлайн процеса на електронна идентификация се проверява предоставената от нас електронна идентичност. За разлика от идентификацията онлайн с други средства, като парола например, електронната идентификация елиминира всякакви съмнения относно самоличността ни при заявяване на електронни услуги, като добавя още едно ниво на сигурност.  

Как се извършва идентификацията онлайн?

Новите технологични решения на пазара, като B-Trust на БОРИКА, позволяват да се идентифицираме дистанционно. Процесът по идентификация е бърз, интуитивен и протича в реално време. Можете да го реализирате през приложението B-Trust Mobile или посредством браузър (на компютър или мобилно устройство). 

При първия метод е необходимо наличието на мобилен телефон с инсталирано приложение B-Trust Mobile, камера, интернет връзка и валиден документ за самоличност. На първа стъпка процесът изисква заснемане на документ за самоличност от двете страни и потвърждаване на снимката. Като следваща стъпка клиентът е поканен да направи селфи, за да докаже самоличността си. На база на събраните данни БОРИКА издава удостоверение за електронна самоличност на клиента и го изпраща на компанията или институцията, която ще му предостави електронна услуга.

Вижте подробно как се извършва видео идентификацията през приложението B-Trust Mobile.

Електронната идентификация може да се извърши и без изтегляне на приложение, чрез уеб браузър на персонален компютър или мобилно устройство. Този процес също отнема няколко минути. След избор на желана услуга в уебсайта на финансовата или държавната институция, ще бъдете пренасочени към специална страница за идентификация, където ще заснемете личната си карта и лицето си, и данните от личния ви документ ще бъдат автоматично проверени. След процеса на идентификация, аналогично на процеса през мобилно приложение, институцията, която ви предоставя електронна услуга, ще получи информацията за вас.

Вижте подробно как се извършва видео идентификацията през браузър на настолен компютър и мобилно устройство във видео инструкциите по-долу:


Облачен квалифициран електронен подпис

Облачният квалифициран електронен подпис има силата на саморъчно положен подпис, издава се от разстояние, независимо от местоположението на потребителя, и спестява време и усилия в забързаното ни ежедневие. Очаква се той да се превърне в основно средство за подписване онлайн, измествайки познатия хардуерен подпис на флашка.

В изброените по-долу платформи вече е възможно използването на услуги на БОРИКА:

  • www.egov.bg – моето пространство
  • е-услуги на МВР
  • е-услуги на НАП
  • портала Акстър с общински е-услуги
  • е-услуги на Агенцията по вписванията
  • интегрирани с БОРИКА банки, застрахователни и пенсионноосигурителни дружества, телекоми и др. търговски дружества 

Повече информация за решенията за електронна идентификация и облачен подпис можете да получите в сайта на услугата или като се свържете с Контактния център на БОРИКА на телефони 0700 199 10 или *9910.

Източник: Моите пари

Други новини

12 Май 2022, четвъртък

Работно време на търговските офиси на БОРИКА на 16 май, понеделник

В понеделник, поради провеждането на вътрешно-фирмена годишна среща, търговските офиси на БОРИКА ще работят със специален режим...

Научете повече
Търговският офис на БОРИКА в Габрово – обновен и на нова локация
11 Май 2022, сряда

Търговският офис на БОРИКА в Габрово – обновен и на нова локация

Oт понеделник, 16 май, клиентите ще бъдат обслужвани на адрес ул. „Иван Гюзелев“ 1Б...

Научете повече
БОРИКА с отличие в Годишните награди Employer Branding 2022 на b2b Media
16 Февруари 2022, сряда

БОРИКА с отличие в Годишните награди Employer Branding 2022 на b2b Media

Kонкурсът класира постиженията на компаниите при изграждането и утвърждаването на  Работодателския бранд чрез иновативни...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Captcha Image
Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни