English
Search icon
11 Януари 2022, вторник

Мирослав Вичев пред Investor: До юли пазарът ще работи в среда с незабавни плащания

Мирослав Вичев пред Investor: До юли пазарът ще работи в среда с незабавни плащания

– Г-н Вичев, БОРИКА е в основата на технологичната инфраструктура на платежната индустрия в България. По какъв начин дружеството надгражда сигурността на съвременната картова и платежна среда за финансовите институции?

По отношение на инфраструктурата усилията ни са насочени в две посоки – да осигурим стабилност на средата и непрекъсваемост на процесите 365/24/7. От друга страна са елементите на защита, свързани с риска, с опитите за измами, както и с всички атаки през интернет, които предполагат въвеждането на допълнителни стандарти за сигурност на картовите трансакции, и в криптиране на разплащанията.

Енергията ни трябва да е адекватна на риска, който се появява на пазара – веднъж да сме сигурни, че всичко работи безпроблемно, а втори път – да има гарантирана защита срещу опитите за пробив.

- С какви предизвикателства се срещнахте тази година?

Хакерите не спят, опитват се ни да атакуват по всевъзможни начини, а ние сме длъжни да реагираме. И тук е общият интерес на банките и институциите, с които работим, и влагаме сериозни усилия и ресурси, за да защитим данните. Наскоро отново имаше множество атаки, насочени към финансовия пазар, които продължиха повече от седмица. С общи усилия успяхме да ги потушим и пазарът дори не усети сътресения. Ето това е нашата роля.

- Това означава ли, че са необходими все повече инвестиции за защита?

Да, определено. Сега е модерно всичко да е в облака, всичко да е в мобилния телефон, да сме напълно дигитални и мобилни, но това си има цена. Не всяко мобилно приложение е защитено, не всяка платформа в облака е безопасно място. Стъпка по стъпка всички компоненти трябва да се защитават, да се преглеждат и това изисква огромна енергия, заради мащаба и отговорността, която имаме като национална платежна инфраструктура. Това за нас е приоритет и насочваме значителни инвестиции и усилия към различни системи за защита.

- Вие сте самостоятелно дружество, но в бюджета на БНБ винаги има сериозно перо за иновации. Стигат ли тези пари до вас?

БНБ е най-големият акционер в БОРИКА. Подуправителят, който е отговорен за нас, има въздействие върху политиката и стратегията ни. Получаваме подкрепа. Инвестициите са от печалбата на БОРИКА и не се налага да се вкарват допълнително средства. Но разбирането на акционерите, че сериозна част от печалбата на дружеството ще бъде реинвестирана в нови проекти и иновации, ни дава възможност да развием системите си по иновативен начин и да бъдем силен модерен играч на пазара.

- Бъдещето е на електронните канали за разплащания, осигурени от банките и другите доставчици на платежни услуги в страната. В кои от проектите в областта на платежните услуги на БОРИКА с банките влизат иновации?

Понастоящем проектът, който най-сериозно развиваме, са незабавните плащания. Междубанковият метод на плащане под 10 секунди от сметка в сметка, позволява съвсем друго ниво на обслужване на крайните клиенти. Ценово е достатъчно финансово атрактивен, за да стимулира банките да участват, да докажат колко са иновативни и готови да предоставят ново ниво на клиентско обслужване. Това е едно от полетата, на които банките ползват услугите на БОРИКА за иновации.

Финансовите институции разчитат на нас и за стандартите при защита за банковите карти в интернет – 3D Secure, биометрия, пароли и всички други подходи за идентификация, които предполагат по-сигурни трансакции в интернет.

Ние предоставяме основната инфраструктура и една по една банките използват иновативните технологии, за да предложат на клиентите си съвременни начини за сигурно разплащане, каквато е програмата за незабавни плащания Blink, към Националната картова и платежна схема.

- Информацията е, че досега към нея са включиха две банки – Пощенска банка и TBI Bank.

До момента в проекта за незабавни плащания в лева участват две банки, но готовност да влязат в програмата веднага след Нова година имат още две банки и две небанкови финансови институции. Има дълъг списък с желаещи институции, така че към средата на следващата година преобладаващата част от пазара ще работи в Instant Payments среда.

- Кога потребителите и финансовият сектор ще се уверят в предимствата на незабавните плащания?

Когато този тип разплащания реално стигнат до крайния клиент. БОРИКА представя решенията на банките, а те - на крайния клиент. Т.нар. Mobile Look-up услуга, например, предоставя възможност за връзка между мобилен телефон и сметка, така че когато клиент е на телефона си и избере номера на свой познат да излезе сметка, към която той да плати веднага.

Но за да стане това, не е достатъчна само централна инфраструктура и таблица със съответствия на IBAN-и, необходимо е всички участници в процеса да имат мобилно банкиране, да имат среда, която да го предоставя сигурно, а и да има ценообразуване.

Трябва да се извърви дълъг път, в който централната инфраструктура ще стане популярна за крайните клиенти. Засега, все още външни играчи предоставят тази услуга на пазара малко по-агресивно, отколкото нашите банки.

- И това ще се случи в този срок, който споменахте…

Първите финансови институции ще пробват услугата веднага след Нова година, а през второто тримесечие очакваме пилотни проекти на още няколко банки, които ще го включат в мобилното си банкиране. Надявам се примерът да е заразителен и преводите в лева от сметка в сметка (P2P) да тръгнат бързо.

Разплащанията по мобилен телефон, както се води самата услуга, вече придобиха популярност в Европа. Нашата картова и платежна схема дефинира услугата и банките са готови да я предоставят. Следва имплементация и въпрос на активност е повече банки да предоставят услугата на крайните клиенти. Има активни институции, които амбициозно подхождат към тази тема и аз съм оптимист, че това ще започне да се случва.

- По-големите банки вероятно ще са първите.

Да, това е тенденцията.

- По какъв начин финтех услугите ще повлияят на традиционните банково-финансови услуги? Какви нови продукти разработвате в БОРИКА?

Има един момент, свързан с европейската директива PSD2, който позволява доставчик, какъвто по лиценз е БОРИКА, да използва услуги през инфраструктурата на банките и да я предоставя на крайни клиенти.

Този процес в България върви малко по-бавно. БОРИКА от дълги години предлага сходна финтех услуга под името Инфобанк, но сега я развихме в мултибанкинг платформата InfoPay. Тя позволява дадена фирма да получава информация за всичките си сметки в различни банки от единна точка. За да работи услугата пълноценно обаче трябва повече банки да имат мотивация да се включат в нея. Имаме мандат от банките да участваме в това състезание, сработваме се, за да предоставим услугите при спазване на всички европейски стандарти.

- Кога Оpen banking ще позволява извършване на различни платежни операции?

Събирането на информация по принцип е по-добре подредена схема, но за да се осъществяват и платежни нареждания, трябва още по-голяма синхронизация между участниците, така че ще мине известно време, докато това започне да се случва.

- По какъв начин електронната търговия изисква нови технологични решения? Как се надгражда сигурността при картовите услуги?

Споменах за всички биометрични и други решения, които предоставихме на крайния пазар. Те са в две области – при картодържателя, на който е издадена картата, и той трябва да я регистрира за интернет разплащания. През определено мобилно приложение клиентът е необходимо да потвърди с биометрия и с парола, че е той. Освен картовата информация, е нужен още някакъв код, биометрия или друго средство за сигурност, с което да защитим платежната операция в сайта на търговеца. И тук е ролята на банките, които постепенно вървят към биометрия и правят клиентското преживяване по-спокойно.

От другата страна са търговците, които инвестират в нови средства за сигурност, но се сблъскват с клиенти, които не са готови и не могат да се ориентират в новите изисквания – не си знаят паролата, не си помнят кода, не са регистрирали картата за 3D Secure.

На моменти търговците губят обороти от нереализирани трансакции с клиентите. Процентът на отхвърлени трансакции, за съжаление, се вдигна драстично, след въвеждане на новите стандарти, но ситуацията се подобрява постепенно. Началото на годината започна от 30-40% отхвърлени трансакции и спадна към 20% в момента, докато прагът, сложен от международните схеми, е 15%. Надявам се, че ще има подобрение.

- Оказаха ли влияние на БОРИКА европейските регулации, свързани със сигурността на плащанията?

PSD2 отваря нови хоризонти, но върви с българската скорост – не се случва толкова бързо, колкото в западноевропейските системи. Нашите банки са малко по-дефанзивни, не бързат да отворят средата си за трансакции и събиране на информация, но работим по въпроса. Има директива, БНБ извършва съответната регулация и се съобразяваме с условията ѝ.

Източник: Investor.bg

Други новини

Нели Йоловска гостува на "Жената е...сила на характера", специално издание на сп. "Мениджър"
12 Декември 2022, понеделник

Нели Йоловска гостува на "Жената е...сила на характера", специално издание на сп. "Мениджър"

В него всяка една от дамите е представена през най-силните й черти и добродетели, вижте кои са те ...

Научете повече
И. Камбуров (Credissimo) и Д. Алексиев (БОРИКА): Отвореното банкиране - стимул за дигитализиране на финансите на традиционно консервативни сектори
8 Ноември 2022, вторник

И. Камбуров (Credissimo) и Д. Алексиев (БОРИКА): Отвореното банкиране - стимул за дигитализиране на финансите на традиционно консервативни сектори

Разговор за партньорството между двете компании във връзка с мултибанкинг платформата InfoPay, за изданието ГЕПАРД 2022...

Научете повече
Мирослав Вичев и Тамаш Хак-Ковач за сп.
3 Ноември 2022, четвъртък

Мирослав Вичев (БОРИКА) и Тамаш Хак-Ковач (Банка ДСК) за сп. TechConnect: Не просто добри, а отлични дигитални услуги!

За да се използват и наложат масово, дигиталните финансови услуги трябва да са безупречно разработени, споделят двамата мениджъри за специалното издание на сп. "Мениджър"...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Captcha Image
Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни