English
Search icon
26 Февруари 2021, петък

Незабавните плащания в лева – в реална среда от пролетта

Незабавните плащания в лева – в реална среда от пролетта
Незабавните плащания в лева – в реална среда от пролетта

 

Над 2200 доставчици на платежни услуги в Европа вече предлагат незабавни плащания. Това на практика представляват 56% от доставчиците на платежни услуги на Стария континент и 66 на сто от тези в Еврозоната. В същото време близо 6,5% от общия обем плащания е частта на незабавните плащания според данни на Европейския платежен съвет. С тази статистика Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор на БОРИКА АД, откри днес онлайн семинар, посветен на проекта за изграждане на инфраструктура за незабавните плащания и тяхното въвеждане у нас. „Официалният старт на услугата за незабавни плащания в България е предвиден за 1 април 2021, а миграцията на пакетните плащания към новата инфраструктура е планирана за септември т.г.“, уточни той.

„Вече са готови необходимите промени в Закона за платежните услуги и платежните системи във връзка с въвеждането на незабавните плащания, а лицензът на БОРИКА е разширен и включва услуги за незабавни плащания в левове до 100 000 лв.“, съобщи Светла Николова, директор „Платежни системи и ЗМР“ в БНБ. За целта са проведени консултации с банките, редица технически тестове, като и в момента текат такива, и е уреден сетълментът на незабавните плащания, който ще се извършва от БОРИКА с предварителни средства на банките, съхранявани в БНБ. За целта ще бъде създадена специална сметка в Централната банка, въведена е защита на средствата на банките и са подготвени правила за работа в RINGS. „Незабавните плащания се въвеждат в резултат на новите дигитални условия и нуждите на бизнеса – обясни Светла Николова. – Въведеният модел на БОРИКА е в съответствие с паневропейската схема, а времетраенето на услугата е определено на 20 сек. от заверяването на сметката на платеца до заверяването на сметката на получателя. Задача на банките е да създадат условия клиентите да започнат да използват широко тази услуга.“ Основната полза за търговците от системата за незабавни плащания е бързината при разплащанията. В същото време ползите за банковите институции са привличане на клиенти чрез предоставяне на бързи и иновативни услуги и повишаване на потребителското преживяване, както и улесняване на процеса на преминаване към еврото в бъдеще.

„Средата е инсталирана и готова за извършване на незабавни плащания, предстои старт на пилотен проект, а в последното тримесечие -  прехвърляне на пакетните плащания от системата БИСЕРА6 в новата структура, където те ще бъдат обработвани на по-кратки интервали“, уточни Ралица Тотева, ръководител проекти в БОРИКА АД. „Предстои още внедряване на решенията Stand-In и Mobile Lookup, провеждане на тестове и пускането им в реална среда“, допълни тя. Поради големия интерес към услугата Mobile Lookup нейният старт е изтеглен от 2022 г. в настоящата, стана ясно още по време на семинара. Решението Mobile Lookup представлява плащане по телефонен номер, при което парите се получават до 10 секунди в сметката на получателя, независимо в коя банка е тя, а самото решение лесно се интегрира в мобилното банкиране на всяка банка. Stand-In от своя страна представлява централизиран модул в помощ на банките, който играе ролята на „медиатор“ между основната система на банката и централизираната инфраструктура, осигурява непрекъсваемост на услугата, унифициран подход за интеграция с основните банкови системи и при последващо управление на клиентски сметки и наличности. „Stand-In решението предоставя висока степен на бързодействие за бизнеса, елиминира необходимостта банката да прави допълнителни инвестиции за инфраструктура и намалява разходите за последваща поддръжка“, обяснява ползите Радослав Димитров, директор „Карти и терминали“ в БОРИКА АД.

Сред планираните допълнителни услуги са още anti-fraud и AML (anti-money laundering), които ще бъдат от съществена помощ за банките, разтоварвайки ги значително в тази им дейност, както и разработване на решението 4 Corner, за което в момента тече процедура по избор.

Според законодателството, до 2 години след старта на услугата за незабавни плащания на 1 април 2021 всички доставчици на платежни услуги трябва да осигурят достижимост за услугата, т.е. трябва да могат да получават и обработват незабавни плащания. „В момента 4 банки са започнали процес по сертификация за включване в системата за незабавни плащания, обяви Ваня Ганева, мениджър „Бизнес развитие“ в БОРИКА АД. Според нейните думи, всеки доставчик на платежни услуги трябва да стартира процедура по сертификация при готовност от негова страна съобразно крайните срокове, а продължителността на сертификацията зависи от готовността на доставчика и правилното планиране на ресурсите. След приключване на успешни тестове и издаване на сертификат съответният доставчик ще може да стартира услугата в реална среда.

За да се включат банките в системата на незабавните плащания, те трябва да заделят парични средства в специално създадената за целта сметка в БНБ, а ликвидността по тази сметка се поддържа чрез управление на 4 параметъра – минимален лимит, целева наличност, максимален лимит и добавка за празничен ден.

Програмата за незабавни плащания чрез сметка на НКПС представи Стоилка Арсова, директор „Национална картова и платежна схема“. „Във връзка с новите роли на участниците в НКПС с пълно членство предстои подписване на споразумение за участие в схемата и съгласие за присъединяване към програма за незабавни плащания чрез сметка“, обясни тя. Отделно от началото на март стартират работни срещи за обсъждане на правилата за оспорени плащания, а след около 3 месеца ще бъде представена концепцията и стратегията на услугата мобилно плащане на ПОС терминал.

„Чрез старта на системата за незабавни плащания БОРИКА ще предостави нови бизнес възможности на банките, а те на своите клиенти“, коментира в заключение Мирослав Вичев.

Други новини

Какво показва статистиката за предпразничното пазаруване на българите за 2022 г.
2 Януари 2023, понеделник

Какво показва статистиката за предпразничното пазаруване на българите за 2022 г.

Както всяка година, така и тази дните преди Коледа и Нова година се отличаваха с оживено пазаруване...

Научете повече
Работно време на търговските офиси и Контактния център на БОРИКА за предстоящите празници
23 Декември 2022, петък

Работно време на търговските офиси и Контактния център на БОРИКА за предстоящите празници

В последния работен ден от годината търговските офиси ще работят с намалено работно време от 08.30 до 12.00 ч...

Научете повече
Вторият iPhone 13 от промоционалната кампания „Активирай. Подпиши. Спечели“ отиде при новия победител
21 Декември 2022, сряда

Вторият iPhone 13 от промоционалната кампания „Активирай. Подпиши. Спечели“ отиде при новия победител

Във финалния период своите награди получиха и клиентите, които печелят пакет...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Captcha Image
Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни