English
Search icon
24 Април 2020, петък

Включването на доставчици на платежни услуги в Националния суитч ще доведе до развитие на финансовия пазар у нас

Включването на доставчици на платежни услуги в Националния суитч ще доведе до развитие на финансовия пазар у нас
Включването на доставчици на платежни услуги в Националния суитч ще доведе до развитие на финансовия пазар у нас
Включването на доставчици на платежни услуги в Националния суитч ще доведе до развитие на финансовия пазар у нас

Финтех индустрията е пълнокръвна екосистема. Тя включва много и различни участници, като всяка институция предлага разнообразен набор от услуги. Затова цялата тази система няма как да работи успешно и пълноценно, ако липсва добре организирано превключване с цел реализиране на разплащанията. С тези думи Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор на БОРИКА АД, откри уебинар, насочен към доставчиците на платежни услуги у нас.

Поводът за провеждане на онлайн събитието са най-новите изменения и допълнения в Закона за платежните услуги и платежните системи. Според тях всички доставчици на платежни услуги в България, включително небанковите платежни институции, са длъжни да затворят сетълмента на трансакциите в лева в България, а срокът те да свържат  системите си със системата Национален суитч на БОРИКА е 15 август.

Националният картов и платежен оператор предоставя решение за превключване на левовия пазар у нас именно чрез системата на Националния суитч. „Убедени сме, че това решение трябва да се разшири към всички участници на платежния пазар в България по начин, който да им позволи да обогатят набора си от услуги и да се конкурират пълноценнно както помежду си, така и с банките – коментира Мирослав Вичев. – Доказано е, че този пазар се разпределя между всички участници в него и като такъв е наложително превключването между всички тях.“

Осъществяването на съвместни проекти на БОРИКА с доставчици на платежни услуги ще включи компаниите от този пазар в Националния суитч, в резултат на което разплащанията им ще се реализират с висока степен на надеждност и на ниска цена. Това от своя страна ще им предостави сериозна база, върху която да развиват своя бизнес. „Еврорегулациите позволяват и силно толерират включването на финтех компании и на всички други играчи равноправно на пазара на финансови услуги“, уточни Мирослав Вичев.

„Целта на тази синергия е да доведе до положително ефективно управление на разходите за компаниите участници“, коментира Радослав Димитров, директор „Карти и терминали“ в БОРИКА АД. Той представи платежната система БОРИКА, акцентирайки върху условията за участие, типовете участници, стъпките в процеса на присъединяване към системата, обхватът на услугите и ценовата политика. „Системата обслужва платежни операции в лева, свързани с карти, и осигурява окончателност на сетълмента. Видовете участници в нея са директни и индиректни – такива, които имат открита сметка за сетълмент при директен участник в системата. Трансакции, извършени между директен и индиректен участник, не са обект на сетълмента и този вид сетълмент се управлява само и единствено между двамата участника“, уточни той. Затова, с цел включване на индиректен участник към платежната система, освен останалите документи и процедури, е необходимо да бъде сключено и тристранно споразумение с директния участник в системата, през чиято сметка ще минават разплащанията. Обхватът на услугите, предоставяни от платежната система, включва суитч, клиринг и сетълмент, като те са налични 24/7/365.

Освен услугата по реализация на суитч, БОРИКА предоставя също услуги по процесинг на трансакции и управление на карти. Такава е например услугата по конвертиране и пренасочване на международни трансакции, като в случая се ползва връзката на националния платежен оператор към Visa и MasterCard. „Целта е да се елиминира необходимостта съответните платежни институции да изграждат директна връзка с международните картови схеми, а ползите са лесна поддръжка и ефективно управление на разходите“, сподели Радослав Димитров.

До края на годината БОРИКА планира пускането и на нова услуга, свързана с (де)токенизация на картови трансакции. Услугата ще предостави възможност за детокенизация на картови портфейли през местните и международни картови схеми посредством стандартизиран интерфейс, използван от участниците в Националния суитч. „Услугата ще позволи ефективно управление на разходите за (де)токенизация и ще осигури техническа и ценова ефективност за финтех компаниите“, коментира Радослав Димитров.

От втората половина на годината предстои също така пускането на услуга, свързана с централизираното приемане и издаване на карти, издавани и обслужвани от външни картови схеми – JCB, Disover, МИР, Union Pay и др. По този начин няма да бъде необходимо финтех компаниите да изграждат нови връзки със съответните организации, ако приемат или издават техни карти, което от своя страна отново би довело до ефективно управление на разходите им.

Небанковите платежни институции биха могли да се възполват и от предлаганата на принципа „софтуер като услуга“ система за управление на карти, терминали и търговци Way4 CMS SaaS. „Всяка една институция, дори и такава със собствена картова система, може да разпознае един или повече компоненти, функционалности или бизнес модели, които може да използва през Way4“, уточни Радослав Димитров.

По думите на Мирослав Вичев БОРИКА ще разработва персонализирани проекти с отделните компании в процеса на преминаването им към системата на Националния суитч, като те ще бъдат съобразени с техните изисквания и нужди.

Националният платежен оператор предлага и пълен набор услуги към банковите и небанкови платежни институции в България чрез своето Персо бюро. Те включват доставка на неперсонализирани карти, физическа персонализация на карти, сертификация на картови продукти към картови схеми, кодиране на EMV карти върху различни чип платформи, кодиране на допълнителни чип апликации и редица други. „Скоро предстои да стартираме услугата за доставка до краен клиент, а през второто полугодие на 2020 ще предложим печат на плоски карти с разнообразни възможности, както и печат на етикети за залепване върху карти с цел маркетингови и други инициативи“, коментира Красимир Георчев, търговски директор на БОРИКА АД. По неговите думи до 2021 г. плоските карти ще държат между 20 и 40% от пазара на карти в световен мащаб. Този тип карти предлагат удължен живот на данните, персонализирани върху картата, изчистена визия, вертикален дизайн, биометрия и др.

„Чрез Персо бюрото затваряме цикъла от услуги в бизнеса с картови продукти, стремейки се да предложим пълен спектър услуги към нашите клиенти“, коментира в заключение Мирослав Вичев.

Други новини

На 19 април, петък, търговският офис на БОРИКА в Благоевград ще бъде с ограничени функции
19 Април 2024, петък

На 19 април, петък, търговският офис на БОРИКА в Благоевград ще бъде с ограничени функции

Уважаеми клиенти, Бихме искали да Ви информираме, че на  19 април, петък,  офисът ни в град Благовград няма да обслужва клиенти в часовия интервал от 13:30...

Научете повече
На 22 април, понеделник, търговският офис на БОРИКА в Русе ще бъде с ограничени функции
18 Април 2024, четвъртък

На 22 април, понеделник, търговският офис на БОРИКА в Русе ще бъде с ограничени функции

Офисът няма да обслужва клиенти от 08:30 до 16:30 ч., поради планирано прекъсване на електрозахранването в района...

Научете повече
Безплатни практически курсове за родители по първа помощ организират Фондация “Нашите недоносени деца” и БОРИКА
25 Март 2024, понеделник

Безплатни практически курсове за родители по първа помощ организират Фондация “Нашите недоносени деца” и БОРИКА

Вече са отворени записванията за първия курс, който ще се проведе на 11 април...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Captcha Image
Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни