English
Search icon
3 Октомври 2023, вторник

Даниел Алексиев пред Лидер.бг: Към момента у нас вече всяка 5-та трансакция е незабавна

Даниел Алексиев пред Лидер.бг: Към момента у нас вече всяка 5-та трансакция е незабавна

Даниел Алексиев: Директор „Финтех услуги“, БОРИКА АД 

- Здравейте, г-н Алексиев, БОРИКА АД е златен спонсор на тазгодишната конференция DIGI PAY 2023, която ще се проведе на 5-ти октомври 2023 г. в Интер Експо Център, София. Защо решихте да подкрепите събитието? С какво такива събития допринасят за развитието на банковия и финансов сектор в България?

С DIGI PAY имаме история на успешно сътрудничество, като оценяваме факта, че това събитие обединява експерти от финансовата сфера и им предоставя възможност да споделят своите знания и опит с широка професионална аудитория. Този обмен на информация е от съществено значение за изграждането на здрава финансова екосистема и играе ключова роля във формирането на бъдещето на банковия и финансовия сектор в България.

- БОРИКА АД е проводник на иновации в банковия сектор в България. Кои са най-актуалните тенденции в платежната индустрия, които компанията активно проследява и въвежда в своите услуги?

Иновациите, които въвежда БОРИКА, оказват влияние върху целия банков и финансов сектор в страната, затова ние много ясно осъзнаваме важността и отговорността на нашата работа. Непрекъснато следим международните тенденции и се стремим да ги въведем на нашия пазар. Примерът с незабавните плащания – blink, където България вече е сред лидерите в Европа, доказва нашата ангажираност към иновациите. Само за две години незабавните плащания blink вече имат 100% достижимост и пазарно проникване от 20%, при средно-европейско ниво от 14,38%. Към момента у нас вече всяка 5-та трансакция е незабавна, като прогнозираме, че този дял ще расте динамично. Така от една от последните държави, внедрили незабавните плащания, България вече е сред първите в Европа. Проектът за незабавните плащания ще продължи да се развива и на негова база предстои да се предложат още много нови за нашия пазар услуги, като плащанията по мобилен номер, т. нар. P2P, e-commerce и плащания при търговци през Blink, почасово паркиране, транспорт, вендинг, дарения и плащания на физически ПОС терминал при търговец посредством NFC или QR код.

Друга област, която активно развиваме и обхваща целия пазар, са решенията за електронната търговия, които БОРИКА предлага на финансови институции и търговци. През февруари тази година реализирахме plug-in за една от най-популярните e-commerce платформи в България – WordPress/WooCommerce, а вече работим и по plug-in за няколко други платформи. БОРИКА работи по plugin-и, които са от изключителна полза за търговците. Тези plugin-и са от изключителна полза за търговците, тъй като им помагат да спестят време и ресурси при създаването и управлението на своите онлайн магазини. Така те се фокусират върху важните аспекти на своя бизнес, като продуктовата селекция, маркетинга и обслужването на клиенти, вместо да се занимават с техническите детайли. Екипът ни работи и в посока онбординг на търговците и обслужването им при разплащания в интернет. В процес на създаване е Merchant Help Desk, който играе важна роля в този контекст, като позволява на банките да се съсредоточат върху своите бизнес стратегии и операции, докато ние се грижим за техническите аспекти и съпътстващите услуги.

- Каква е Вашата визия за бъдещето на цифровите плащания и как компанията се насочва към развитието на устойчива и модерна финансова среда?

Дигитализацията променя и начините, по които плащаме. Плащанията с банкова карта и онлайн плащанията не просто са модерни, те станаха стабилна реалност, а на хоризонта вече са и цифровите валути, които дават възможност за бързи и сигурни цифрови плащания. В този контекст, БОРИКА като оператор на платежната инфраструктура в страната, надгражда стабилните си основи с модерни технологии, които позволят на българските потребители да плащат по нови и иновативни начини. Непрекъснато работим върху развитието на платежната система – модернизираме я, правим я по-стабилна, така че да отговаря на новите условия.

- Какви са основните направления в които са насочени стратегическите ви дългосрочни проекти и инвестиции и какъв ефект очаквате от тях?

Освен незабавните плащания, за които вече споменах, приоритет за Дружеството е и проектът за електронните ваучери за храна. В качеството си на иновативна IT компания – лидер в управлението на картовите разплащания и технологични решения, БОРИКА има експертиза и техническата готовност да предложи на своите клиенти–участници в процеса по издаване и приемане на електронни ваучери за храна, интегрирано решение, основано на модела Платформа като услуга (PaaS). Това решение включва процеси като заявка и персонализация на платежния инструмент, контрол върху извършените трансакции, изготвяне на справки и отчети, както и бизнес управление на продукта.

По отношение на електронния носител, в който ще се зареждат издадените ваучери за храна, Националната картова и платежна схема, част от БОРИКА АД, ще предложи на операторите нов продукт под бранда bcard, т.нар. “bcard е-ваучери“. Този продукт съчетава някои от продуктовите и технически характеристики на платежните и предплатени карти bcard, но е адаптиран към регулаторните изисквания за ваучерите за храна на електронен носител. Като национален продукт, картата bcard е-ваучери е може би най-евтиното решение за осигуряването на ваучери за храна на електронен носител, предвид социалния характер на разходите и услугата, която трябва да се предостави. Този проект също отразява нашата ангажираност към иновациите и стремежа ни да подкрепим социално значими икономически и финансови инициативи.

Развитието на удостоверителните услуги също е ключово за компанията. Предстоят промени в европейската нормативна рамка, свързани с разширяване приложимостта на услугите по е-идентификация и е-подписване, визирайки т. нар. „Портфейл за електронна идентификация“, като се разшири наборът от информация, която ще може да се удостоверява, както онлайн, така и офлайн.

- Какво е настоящото ниво на финансовата грамотност в България и как Вашата компания допринася за нейното повишаване сред клиентите и обществото?

Новите финансови продукти и навлизането на технологиите във финансовия сектор правят темата за финансовата грамотност все по-актуална. Данни от 2021 г. сочат, че България е на едно от средните нива в Югоизточна Европа, но под средното ниво за страните членки на ЕС. Това показва, че трябва да се работи много по посока на по-добрата информираност на потребителите на финансови услуги, особено на тези от по-младото поколение. Смятам, че банките и финансовите институции, в това число и БОРИКА, работят активно в посока на обучаване на потребителите. Като пример мога да посоча участието на експерти от БОРИКА в менторската програма на летния лагер на Youth Camp на SOS Детски селища България, част от международната менторска и обучителна програма YOUTH CAN. Съвместно с нашите партньори от Сдружението, идентифицирахме ключови теми, като банкови карти и плащания на ПОС терминали, безопасно онлайн пазаруване и процедури за оспорване на неправомерни плащания. Тези теми са не само интересни, но и са от изключителна полза за децата, помагайки им да разберат финансовите процеси и рисковете, свързани с тях. Този вид образование играе важна роля в подготовката на младото поколение, да се справи успешно със съвременните финансови предизвикателства.

Източник: Лидер.бг

Други новини

М. Вичев пред сп. Мениджър: Новата валута ще доведе до ръст в икономиката и подобряване на банковото обслужване
1 Юли 2024, понеделник

М. Вичев пред сп. Мениджър: Новата валута ще доведе до ръст в икономиката и подобряване на банковото обслужване

Процесът на подготовка за преминаване към еврото ще приключи до есента на 2024 г., споделя Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор на БОРИКА...

Научете повече
С. Арсова пред сп. Мениджър: Дигитализацията изисква инвестиция, която бързо се отплаща
1 Юли 2024, понеделник

С. Арсова пред сп. Мениджър: Дигитализацията изисква инвестиция, която бързо се отплаща

Операторите се ориентират към bcard e-ваучерите, защото продуктът е по-евтин от аналогичните, лесен е за ползване, приема се навсякъде и покрива 100% от мрежата на терминалите на банките...

Научете повече
М. Вичев пред в. КАПИТАЛ: С участието на всички банки ще се разгърне потенциалът на незабавните плащания
24 Юни 2024, понеделник

М. Вичев пред в. КАПИТАЛ: С участието на всички банки ще се разгърне потенциалът на незабавните плащания

Пред екипа на в. КАПИТАЛ, се дискутират актуалните за финансовия сектор теми: навлизането на незабавните плащания у нас, мерките за предотвратяване на финансови измами...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни