Боян Дамянов пред сп. Forbes: Партньор в растежа: БОРИКА и силата на онлайн плащанията
Боян Дамянов, ръководител отдел "Електронна търговия" в БОРИКА АД, споделя повече за услугите на Дружеството в подкрепа на електронната търговия
- Каква е ролята на БОРИКА в областта на електронната търговия?
Дейността на БОРИКА е изцяло фокусирана върху дигиталните разплащания и платежните операции. В сферата на електронната търговия основният приоритет е осигуряването на сигурни, бързи и удобни онлайн плащания. Дружеството предлага цялостна платформа за приемане на картови плащания, като едновременно с това развива и алтернативни решения, съобразени с нуждите и очакванията на съвременните търговци и крайни потребители. За качеството и сигурността на услугите свидетелстват резултатите от ежегодните одити, през които БОРИКА преминава.
- Кои са клиентите на БОРИКА в областта на e-commerce бизнеса?
Работим с четири основни групи потребители: банки и финансови институции, електронни търговци, разработчици на e-commerce решения и крайни потребители. БОРИКА обслужва 14 банки и финансови институции, които използват нашата платформа за разплащания за електронни търговци. Не работим директно с онлайн търговците, а чрез партньорските банки, но с времето тези контакти стават все по-преки. Чрез БОРИКА се обслужват близо 3400 виртуални POS терминала, сходен е и броят на електронните търговци. Портфолиото от клиенти е изключително разнообразно – от телекоми, компании в сферата на техниката, спорта и модата, до ресторанти, хотели, туристически агенции, комунални дружества, застрахователи и държавни предприятия. Общото между тях е нуждата от бързи и удобни плащания, които не правят компромис със сигурността. Работим активно и с разработчици на e-commerce платформи, обслужващи десетки, стотици и дори хиляди онлайн магазини. Картодържателите на 18 банки и финансови институции също са важни крайни потребители на предлаганите услуги в областта на дигиталните разплащания.
- Как подпомагате банките и финансовите институции?
БОРИКА осигурява високотехнологична e-commerce платформа, базирана на решенията на OpenWay, както и специализиран Help Desk за подпомагане на e-commerce търговци. Работейки с голям набор от банки и финансови институции, БОРИКА разполага с необходимия опит, който гарантира качеството и сигурността на предлаганите услуги. Това позволява на банките и финансовите институции да се съсредоточат върху своите ключови дейности – привличане и обслужване на клиенти и развитие на продукти, докато БОРИКА се грижи за техническата инфраструктура – регистрация, достъп, тестване и продукционни настройки. Това сътрудничество оптимизира процеса на стартиране на онлайн продажби и гарантира професионална консултация и поддръжка за клиентите.
- Какви са вариантите за е-commerce търговците за приемане на плащания с карти?
Условно можем да разделим търговците на три групи, според техните нужди и технологични възможности. БОРИКА подпомага дейността на всяка от тези три групи, чрез таргетирани решения за улесняване на картовите разплащания. Първата група търговци е тази, която се насочва към индивидуални разработки, които се извършват от самите тях. За тези компании БОРИКА осигурява съдействие чрез Help Desk. Втората опция е използване на платформи и външни интегратори, които осигуряват приемане на картовите плащания като част от цялостното обслужване на електронните магазини. В тази връзка БОРИКА разработва Developer Portal, който да улесни платформите и интеграторите. Третата група включва значителен брой малки търговци с ограничени ресурси, които търсят готови решения. За тях БОРИКА разработи готови plugin-и за картови плащания за популярни платформи като WordPress, Magento и OpenCart. Тези модули са безплатни, лесни за инсталиране и не изискват специализирани програмни умения, което значително улеснява процеса за търговците и ускорява процеса по интеграция на картови плащания.
- Как подпомагате разработчиците на e-commerce решения?
Постигането на устойчива и продуктивна връзка с разработчиците е основен приоритет на БОРИКА, който доведе и до решението за създаване на Developer Portal. Той ще съдържа богата техническа база – документация и ръководства, подробни примери за програмен код и тестови среди. Порталът ще предлага и възможност за директна връзка с техническия екип на БОРИКА, както и помощни страници с информация за цялостния процес по приемане на картови плащания. Целта е да се съкрати времето за интеграция, да се намали сложността и да се осигури надежден достъп до нужната информация. Порталът ще обединява всичко необходимо за ефективно внедряване на картови разплащания – от избор на подходяща архитектура до тестване и поддръжка. Работата по създаване на Developer Portal продължава интензивно, а целта е той да стартира в рамките на настоящата година.
- Какви услуги предлагате на картодържателите?
БОРИКА предоставя възможност на своите клиенти да предложат богат набор от услуги за крайни потребители, които подобряват изживяването при онлайн пазаруване. Credential on File позволява запазване на данните за картата при пазаруване при онлайн търговец, с цел по-лесни бъдещи покупки. Услугата предлага много високо ниво на сигурност и вече е въведена от пет банки, с над 930 000 активни регистрации към края на юни 2025 г. Друга полезна услуга е Recurring Payments – абонаментни плащания, при които само първата трансакция се инициира от картодържателя, а следващите се извършват автоматично, с високо ниво на сигурност. Най-новата услуга, която внедрихме, е възможността за плащане с дигиталните портфейли Apple Pay и Google Pay. Тя е резултат както от постоянния ни стремеж да се развиваме и да сме в крак с всички нови тенденции, така и от старанието ни да се вслушваме в обратната връзка от нашите клиенти, която категорично демонстрира огромния интерес към тази услуга. Тази функционалност позволява разплащанията да се извършват бързо и интуитивно, само с няколко клика, което улеснява продажбите, мотивира потребителите да пазаруват повече и по-често. За да улесним и търговците, интегрирахме услугата директно на поддържаната от нас платежна страница. Това елиминира нуждата от допълнителни доработки или сертификации от страна на търговеца или обслужващата го банка, улеснявайки максимално процеса.
- Какви нови решения разработва БОРИКА?
Фокусът е върху въвеждането на blink e-commerce – платежно решение, което не използва карти, а се базира на незабавни преводи от сметка в сметка. Целта е да се приложи успехът на blink плащанията и в електронната търговия. Предимствата за търговците ще включват незабавно получаване на средствата от продажбите, което представлява значително предимство в сравнение с картовите плащания, както и по-ниски комисионни в сравнение с тях. В допълнение, един от основните проблеми, пред които са изправени онлайн търговците, са множеството непотърсени пратки, които предизвикват огромни логистични разходи. Затова за търговците е важно да се разнообрази портфолиото от дигитални плащания, което да стимулира потребителите да заплащат своите поръчки в момента на тяхното подаване. Чрез blink e-commerce ще се подобри и клиентското изживяване – плащането е изключително улеснено за потребителите, които могат да извършват покупката само с няколко клика, без да е необходимо да притежават банкова карта. Всички тези фактори предразполагат към намаляване на значителния дял на онлайн търговците – около 2/3, които към момента не приемат картови плащания. Именно те представляват и огромен потенциал за развитието на дигиталните плащания – картови, но и алтернативни, като blink.
Източник: сп. Forbes