English
Search icon
26 Април 2022, вторник

Промяната в нагласите е ключов момент в дигиталната трансформация на административно обслужване

Промяната в нагласите е ключов момент в дигиталната трансформация на административно обслужване

Едва 10% са ползвателите на дигитални услуги на общините, твърдят експерти.

100% онлайн обществени услуги и 80% потребители на услуги за идентификация в страните членки си е поставила за цел Европейската комисия до края на 2030 г. Дигитализацията на публичния сектор е една от политиките, заложени и в Националния план за възстановяване и устойчивост, който е условие за разходване на средства от Плана за възстановяване на Европа от пандемията (ЕС Ново поколение). По отношение на общините планът предвижда ангажиране и финансова подкрепа за дигитализация на поддържаните от общините регистри, документи и бази данни.

Сигурност и защита, използваемост, съдържание, достъп до електронни услуги, гражданско участие и ангажираност са уязвимите области на общините не само у нас. Дигиталната трансформация на публичните услуги, в това число – предлагането на инфраструктура за електронна идентификация и отдалечено удостоверяване, би било решение на значителна част от настоящите условия.

Едва 10% от гражданите по общини са „дигитални“ и способни в бъдеще да се справят с всяка работеща национална система в публичните услуги, съобщи доц. д-р Моско Аладжем, ръководител на софтуерна група Акстър. В партньорство с БОРИКА, софтуерна група Акстър обслужва 55 общини, като предоставя единен портал за електронни административни услуги посредством облачен е-подпис и отдалечена идентификация. Близо 30-40% са гражданите, които имат смартфони и са достатъчно подготвени, за да преминат в групата на „дигиталните“ ползватели на публични услуги — стига общините да предложат дружелюбни за потребяване решения, смятат от Акстър.

„Дигитализацията е заложена във всички процеси и погледи в бъдещето. Предимствата от дигитализацията на услуги са по-доброто клиентско изживяване, оптимизиране на бизнес процесите и не на последно място – по-качествени услуги“, коментира Мартин Орешарски, директор „Удостоверителни услуги“ в БОРИКА.

Според него ключов момент в дигитализацията е промяната на мислене и възприятие – „Всички се стремим да дигитализираме процесите в организациите, в които работим. Но от моя опит бих казал, че трябва да се стремим не да се преместят текущите хартиени процеси 1:1 в дигиталния свят, а процесите да се оптимизират и да бъдат лесни и интуитивни.“

Вече повече от година в портала Auslugi.com електронната административна услуга се заявява „от един портал, от един екран и в една стъпка“. В една сесия и за няколко минути потребителят може да намери администрацията, да избере услугата, да се идентифицира с облачен електронен подпис B-Trust от БОРИКА. За разлика от стандартния квалифициран електронен подпис, който се съхранява върху смарт карта, облачният квалифициран електронен подпис се достъпва през защитена сървърна платформа от мобилно устройство посредством приложението B-Trust Mobile. ОКЕП има правната сила на саморъчно поставен подпис, като може да се положи от всяко място и по всяко време върху всякакъв тип документи.

След като е избрал желаната услуга и се е идентифицирал в портала, на потребителя остава да попълни основните си данни, да плати по електронен път и да изпрати тези данни към администрацията. Там заявлението за услуга се регистрира автоматично в системата за документооборот и се обработва по предварително определена технологична карта.

Този начин на онлайн ползване на публични услуги решава за общините и гражданите едновременно няколко проблема. Осигурява се удобство на потребителя — той може бързо и в една стъпка да поиска необходимата му административна услуга. Дава се удобство за администрацията — тя не въвежда данни, защото това е направил гражданинът. В момента на заявяване на услугата тези данни са вече в дигитален вид. Така администрацията може да се съсредоточи върху работата с нейните информационни системи и създаването на необходимите административни актове и документи. Като цяло се съкращава обществено необходимото време за заявяване, изработване и получаване на услуги.

„Ползватели на портала са общините, които реално се грижат за своите граждани. Обикновено техните ръководители са с висока информационна култура и се стремят да облекчат жителите на своите общини“, обясняват от Акстър.

Облачният квалифициран електронен подпис (ОКЕП) на БОРИКА, който ползвателите на портала Auslugi.com прилагат, е инструмент, разработен за предоставянето на електронни услуги във всички общински, областни и специализирани администрации — за заявяване и получаване на официални документи, за извършване на справки бързо и от разстояние и други.

Въвеждането на облачен КЕП е стъпка към трансформиране на вътрешните процеси и премахване на административната тежест от удостоверителните услуги и бариерите, свързани с предоставянето на е-услуги в публичната администрация.

„Електронната идентификация е дигиталният ключ за всички интеракции с публични и частни организации. С предоставянето на онлайн процеси открай до край и запазващи поверителността на личните данни на клиентите се гради доверието. Именно по този начин — с по-удобни, по-лесни и по-ефективни услуги печелим всички“, смята Мартин Орешарски.

Всяка общинска администрация, която желае да предлага е-услуги на гражданите, може да интегрира в своите вътрешни процеси услугата по електронната идентификация, предлагана от доставчик на удостоверителни услуги. Два метода за електронна идентификация, предлага БОРИКА — през браузър на персонален компютър или на мобилно устройство и през мобилното приложение B-Trust Mobile, като за електронната идентификация през браузър не е необходим допълнителен софтуер.

Електронната идентификация се случва лесно и интуитивно. След избор на услуга в уебсайта на съответната институция, потребителят се пренасочва към страница за идентификация, където заснема личната си карта и своя моментна снимка. Данните от личния документ се проверяват автоматично и учреждението получава информацията за потребителя. При идентификация през B-Trust Mobile отново се изисква заснемане на лична карта от двете страни и селфи за доказване на самоличността. Въз основа на събраните данни БОРИКА издава удостоверение за електронна самоличност на потребителя и го изпраща към институцията, предоставяща електронната услуга. Всичко това отнема само няколко минути.

Източник: НСОРБ

Други новини

Пред в. КАПИТАЛ: Синергията в банковата общност е гаранция за успешен преход към еврото
19 Април 2024, петък

Пред в. КАПИТАЛ: Синергията в банковата общност е гаранция за успешен преход към еврото

В интервю за в. КАПИТАЛ Ваня Ганева, директор "Платежни услуги", и Стоилка Арсова, директор "Национална картова и платежна схема", разказват за...

Научете повече
Боян Дамянов пред сп. Мениджър: Осигуряваме удобство за клиенти и търговци
15 Март 2024, петък

Боян Дамянов пред сп. Мениджър: Осигуряваме удобство за клиенти и търговци

Електронната търговия е водеща тема в мартенския брой на сп. Мениджър. В експертен коментар по темата Боян Дамянов...

Научете повече
ЕИ 2
8 Февруари 2024, четвъртък

HR Лидерите на България: Емилия Иванова, ръководител отдел „Човешки ресурси“ в БОРИКА

Пред екипа на Economy.bg тя говори за своята първа работа, за преструктуриранията и трансформациите, в които е участвала активно...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Captcha Image
Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни