С. Арсова и В. Ганева пред сп. Мениджър: Blink ще промени коренно плащанията в България
Стоилка Арсова, директор „Национална картова и платежна схема“ и
Ваня Ганева, директор „Платежни услуги“, БОРИКА
- Госпожо Арсова, готова ли е БОРИКА да превърне прехода към еврото в тласък за иновации и развитие?
С.А: БОРИКА се подготвя за навлизането на еврото от две години. Почти 90% сме готови от гледна точка на свързаност към европейската платежна система. Много е важно как ще бъде структурирана стратегията ни за следващите пет години, защото потенциалът за излизане извън границите на България вече е налице, както и за навлизането на много нови финтех компании у нас.
- Ще отвори ли еврото нова страница за blink преводите – ще има ли промени?
С.А: Blink стартира като услуга кредитен превод към IBAN, изцяло хармонизирано в SEPA (Single Euro Payments Area) – така че локалните правила вече са приведени в съответствие с европейските. Blink ще промени мобилните плащания в България. Инфраструктурати начините на разплащане ще преминат на различно ниво. Около това ще се позиционират много услуги.
- Бихте ли посочила някои от новите възможности за потребителите, които предстои да бъдат въведени в краткосрочен план?
С.А: През 2024 г. стартирахме blink плащанията по мобилен номер. Стремим се времето за изпълнение на трансакцията от 10 секунди да завърши за 5 (или по-малко) секунди – както е при картовите плащания при търговец. Стартирахме услугата с осем участника – банки и една платежна институция. Тя бележи много сериозен ръст по отношение на регистрации – около 1,1 млн. са потребителите, които в момента могат да изпращат и да получават плащания по мобилен номер. Предстои да „стъпим“ върху тази услуга и да предоставим въз- можност за плащане по мобилен номер на определени дарителски организации. Най-значимата услуга, която подготвяме и коренно ще промени пазара с много изгоден и конкурентен продукт, е blink плащане на уебсайта на търговец. То ще се случва много лесно. Както в момента всеки може да се регистрира за blink плащане по мобилен номер, говорим за физически лица, така и търговците ще могат да се регистрират лесно и бързо и при много изгодни за тях условия. Целим да въведем масово този метод, около който трябва да се постигне съглашение на банките, и техническите спецификации, които ще са абсолютно съвместими с европейските примери. Вече пуснахме и услугата blink parking за публични и частни паркинги. Това е изключително удоб на услуга – времето се засича, може лесно да се управлява, някои общини пускат и пакети и може да се изпращат по-големи суми. Предстои тепърва да я развиваме и разширяваме като покритие. Към момента услугата се предлага от три банки, като ще се присъединят още няколко. Работим с 22 общини – от големите Бургас и Русе, и очакваме скоро София да се включи, а на втория етап – Пловдив и Варна.
- Кои са големите предизвикателства по отношение на сигурността и как ги преодолявате?
С.А: Големите предизвикателства са свързани с информираността на потребителите. Възможностите за мобилно банкиране отговарят на всички изисквания за сигурност – поддържаме PCI DSS и други стандарти, това е на дневна база. В момента голямо предизвикателство е как ще отговорим на PSD 3. Повечето банки имат собствени Anti-Fraud програми, докато проектът предвижда споделяне на информация на европейско ниво. Така ще могат да се засичат по-бързо глобални схеми. Борика планира въвеждане на централизирани мониторинг правила, които да осигурят по-ранно наблюдение и превенция.
- Г-жо Ганева, Борика ще предостави нова услуга „Проверка на получателя“ от октомври 2025 г. Какво представлява тя и каква е нейната цел?
В.А: От октомври 2025 г. Борика ще предложи на българските банки и небанкови доставчици на платежни услуги новата услуга „Проверка на получателя“ (Verification of Payee, VoP). Тя позволява на платеца да провери дали името на получателя съвпада с действителния титуляр на сметката (IBAN), преди да нареди превод. Основната цел е да се предотвратят грешно насочени плащания и измами, особено в условията на нарастващите незабавни преводи.
- Как потребителите ще могат да се възползват от новата ви услуга?
В.А: Потребителите ще имат възможност да видят резултата от проверката още преди да изпратят парите. Ако има пълно съвпадение между въведеното име и титуляря на сметката, те ще получат потвърждение. При частично или никакво съвпадение ще бъдат уведомени и ще могат да решат дали да продължат. Услугата ще бъде достъпна през всички канали на финансовата институция, като ще се интегрира безпроблемно в процеса на нареждане на плащания.
- Ще може ли бизнесът да интегрира тази проверка в платформите си или тя ще е само за физически лица?
В.А: Услугата „Проверка на получателя“ е напълно приложима както за физически лица, така и за корпоративни клиенти. Регламентирана е от Европейския платежен съвет (EPC), като има за цел да проверява данните на получателя на превода, независимо дали става въпрос за физическо лице или юридическо лице. Това включва използването на име и идентификатори като VAT, LEI или друг код за фирмите, което прави услугата подходяща и за бизнес среда. Има достатъчно примери от други държави, в които е внедрена подобна услуга дори преди да бъде публикувана самата европейска регулация, например в UK (Услугата се казва Confirmation of Payee), Нидерландия, Белгия, Швеция. Практиката в тези държави показва, че корпоративните клиенти биха могли да ползват услугата чрез интеграция в ERP системи, счетоводни софтуери и платежни платформи. В България БОРИКА е единствен сертифициран доставчик на решение по схемата Verification of Payee (VoP). Регулацията изисква до края на 2026 г. всички доставчици на платежни услуги у нас да са интегрирали VoP във всичките си канали, но ние имаме готовност да предоставим услугата още през октомври 2025 г., когато ще се включат няколко участника пилотно.
- Какви нови услуги предвиждате да въведете през следващата година?
В.А: Продължаваме да развиваме централната платежна инфраструктура, осигурявайки технологична възможност за разширяване на портфолиото от услуги с добавена стойност, базирани на Blink. Във фокуса ни ще бъдат проекти като незабавни бюджетни разплащания и разширяване на услугата blink P2P, така че да позволява преводи по мобилен номер и извън страната, не само в България.