Статия на Боян Дамянов, ръководител отдел “Електронна търговия” в БОРИКА АД, за Българската е-commerce асоциация: Новото поколения решения за дигитални разплащания
През последните години електронната търговия в България бележи силен и устойчив подем, растейки между 19 и 31% годишно. Все повече потребители избират онлайн пазаруването, а бизнесът разширява присъствието си в дигиталната среда — от традиционни магазини до онлайн супермаркети. Паралелно с това се развиват и методите за доставка, като услугите до куриерски автомат стават все по-предпочитано и удобно решение.
Наред с тези тенденции, методите на плащане, които онлайн търговците предлагат, са ключов фактор за успех. Клиентските очаквания се променят динамично и търговците трябва своевременно да ги следват, като възприемат модерни и удобни начини за разплащане. Това е важно не само, за да задържат клиентите си, но и за да изграждат дългосрочни взаимоотношения с тях.
- Какво се променя при онлайн плащанията?
Все повече клиенти предпочитат да плащат онлайн, вместо при доставка – тенденция, което е в полза и на търговците, тъй като намалява риска от непотърсени пратки. А когато става дума за продажба на услуги онлайн, дигиталното плащане е практически задължително. Към момента най-използваният метод за онлайн покупки остават картовите плащания. Клиентите очакват те да бъдат максимално бързи и удобни, особено през мобилни устройства. В този контекст ръчното въвеждане на картови данни става все по-неактуално – бавно е, неудобно е и често води до изоставени поръчки.
Модерните алтернативи
БОРИКА предлага редица иновативни решения, които улесняват плащанията и повишават конверсията на търговците:
1. Интеграция с Apple Pay и Google Pay
Потребителите вече са свикнали с удобството на дигиталните портфейли и очакват да ги използват навсякъде, включително и при онлайн пазаруване. Е-търговците с виртуален POS на БОРИКА могат да приемат плащания с Apple Pay и Google Pay директно през платежната страница, без допълнителни разработки. Активирането се извършва със съдействието на обслужващата банка. БОРИКА предлага и възможност бутоните за Apple Pay и Google Pay да бъдат вградени директно в checkout страницата на търговеца, подобрявайки клиентското изживяване и съкращавайки стъпките до плащане. Допълнително, Apple Pay вече може да се използва и при плащания от настолен компютър, лаптоп или таблет, чрез генериране на QR код, който се сканира с iOS устройство.
2. Credential on File
Голям брой онлайн търговци разчитат на клиенти, които пазаруват регулярно. За тях ръчното въвеждане на картовите данни при всяка покупка е неудобно и често води до изоставяне на поръчката. Услугата “Credential on File” от БОРИКА позволява да се запазят „псевдо-данни“ на картата още при първата транзакция. Така при следващи покупки плащането се извършва бързо и лесно, само с няколко клика, при това без да се компрометира сигурността. Данните за картата не се съхраняват при търговеца, а се заменят с токен, който се асоциира с потребителския профил. Реалните данни се пазят в среда с високо ниво на защита в БОРИКА. Това намалява риска за търговеца и повишава доверието на клиентите. Услугата бързо набира популярност. Очаква се в най-скоро време броят на активните токен регистрации да надхвърли 1 милион.
3. Recurring Payments
Абонаментните плащания са сравнително по-слабо развити в България, но са един от най-бързо растящите сегменти. Услугата позволява на търговеца да зададе параметрите на абонамента, а системата автоматично извършва периодичните транзакции – подходящо за дигитални платформи, спортни услуги, обучения и др. За да улесни интеграцията, БОРИКА предлага безплатен WordPress plugin за Recurring Payments и планира подобни решения за други популярни eCommerce платформи.
4. Blink e-commerce
С поглед към бъдещето, иновативните плащания от сметка на клиент към сметка на търговец (Account-To-Account, A2A) ще придобиват все по-голямо значение, наред с картовите плащания. Услугата blink e-commerce, която БОРИКА разработва, ще даде възможност незабавните плащания да навлязат активно в електронната търговия, като предлага ключови предимства:
- Бързо плащане само с няколко клика
- Незабавно постъпване на средствата при търговеца
- Не е необходима банкова карта от страна на клиента
- Очаква се услугата да бъде стартирана през втората половина на 2026 г.
„Приемането на плащания с Apple Pay и Google Pay, както и услугите Credential on File и Recurring Payments вече не са „екстра“, а се превръщат в стандарт, търсен от съвременните потребители“, коментира Боян Дамянов, ръководител отдел „Електронна търговия” в БОРИКА. „С предстоящото внедряване на blink e-commerce, дигиталните плащания ще направят следващата крачка в развитието си – в полза както на търговците, така и на клиентите“, допълва още той.
Източник: БЕА