English
Search icon
12 Юни 2019, сряда

БОРИКА АД събра банковия елит по повод 30-годишния си юбилей

БОРИКА АД събра банковия елит по повод 30-годишния си юбилей
БОРИКА АД събра банковия елит по повод 30-годишния си юбилей
БОРИКА АД събра банковия елит по повод 30-годишния си юбилей
БОРИКА АД събра банковия елит по повод 30-годишния си юбилей
БОРИКА АД събра банковия елит по повод 30-годишния си юбилей
БОРИКА АД събра банковия елит по повод 30-годишния си юбилей
БОРИКА АД събра банковия елит по повод 30-годишния си юбилей
БОРИКА АД събра банковия елит по повод 30-годишния си юбилей
БОРИКА АД събра банковия елит по повод 30-годишния си юбилей
БОРИКА АД събра банковия елит по повод 30-годишния си юбилей
БОРИКА АД събра банковия елит по повод 30-годишния си юбилей

На 12 юни БОРИКА АД отпразнува двоен юбилей – 30 години от създаването на дружеството и 50 години от началото на банковата автоматизация в България. Годишнината бе отбелязана със стилно парти в резиденция „Лозенец“, което събра висши представители на банковата общност в България, служители на компанията, както и хора, заемали ключови позиции в дългата история на БОРИКА АД и дали своя значим принос към нейния успешен, съвременен облик.

Гостите на събитието получиха екземпляр от създадената специално за годишнината на компанията книга „50 години банкова автоматизация в България“.

През далечната 1968 г. е създаден Електронноизчислителният център (ЕИЦ) на Българската народна банка. Това е и стартът на технологичното обслужване на банковата дейност в България и на банковата автоматизация у нас като цяло. През 1989 г. ЕИЦ се отделя като самостоятелно дружествено предприятие „Банксервиз“, а негов наследник днес е БОРИКА АД. Компанията е ключова за успешното и безпроблемно функциониране на банковата система в България и за постигнатата днес стабилност и устойчивост на банковия сектор.

През 1992 г. е създадена платежната система БИСЕРА, една от най-модерните за времето си платежни системи в Европа. По думите на създателите й от „Банксервиз“ и БНБ при възникването си системата за междубанкови разплащания е толкова авангардна, че извежда страната ни дори преди някои развити европейски държави, каквато е например Германия. Няколко години по-късно, по време на банковата криза у нас през 1996–1997 г., именно БИСЕРА се оказва основен фактор за стабилността на банковата система и благодарение на нейното функциониране не е допуснато разрастване на кризата извън ликвидните проблеми на отделни банки.

1993 г. пък е годината на създаването на националния картов оператор БОРИКА. Сформирана в изключително бурните години на прехода, в условията на бързо променящ се пейзаж на банковата система у нас и при наличие на много и разнопосочни бизнес интереси, БОРИКА се превръща във фактор от ключово национално значение за страната ни. Тя е замислена и реализирана като важна национална инфраструктура, с изключително място и роля за националния суверенитет на България. „Не допуснахме нито една картова трансакция да излезе извън страната“, с гордост коментират този период от развитието на банковата система у нас авторите и радетелите на идеята за създаването на БОРИКА.

И за двете дружества – Банксервиз и БОРИКА, следват години, наситени с корпоративни промени, пускане на нови продукти и услуги и работа в бързо променящи се и понякога доста предизвикателни пазарни условия. През 2010 г. става факт обединението на Банксервиз и БОРИКА, а 6 години по-късно, през 2016 г., започва бизнес трансформацията на обединената компания, която довежда до изграждането на една модерна корпоративна структура със съвременно бизнес поведение. Ключови моменти от най-новата история на дружеството са създаването на Националната картова схема през 2014 г., стартът на програмата „Нова генерация“ през 2017-а, получаването на лиценз за национална платежна институция през същата година и редица други важни бизнес инициативи.

„Дружеството е уникално със своята история и със своето място и роля на пазара. Всъщност БОРИКА АД има само един аналог в света и това е португалската компания SIBS. Всички други компании в Европа предлагат само някаква част от услугите, които ние предлагаме. Днес всички ние в компанията гледаме към нови предизвикателства, нови идеи и нови бизнес хоризонти“, коментира Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор на БОРИКА АД.

„Много важен момент в историята на БОРИКА е стратегическото решение БНБ да владее и развива платежната инфраструктура и системата ни за разплащания да е независима от други картови оператори. Да притежаваш ключовата си инфраструктура е въпрос на национален суверенитет“, каза Калин Христов, подуправител на БНБ и председател на Съвета на директорите на БОРИКА АД.

Историята на дружеството още от създаването на Електронноизчислителния център на БНБ през 1968 г. до днес, с всички ключови моменти от развитието му, поднесени през погледа на хората, работили на водещи позиции в Банксервиз, БОРИКА, БОРИКА-БАНКСЕРВИЗ, днешната БОРИКА АД и в БНБ и отговорни за вземаните важни стратегически решения, е описана в книгата „50 години банкова автоматизация в България“. Тя съдържа много лични изповеди, много преживени случки, много професионални коментари за съществените и съдбовни решения в историята на компанията, за политическата обстановка, за взаимодействията на различни ключови фигури, за създателите на професионалните услуги. Книгата съдържа 19 интервюта на хората, пряко ангажирани с развитието на БОРИКА АД и нейната успешна история – Александър Цинцарски, главен изпълнителен директор на Банксервиз от 1989 до 2008 г., Васил Коларов, управител на БНБ от 1984 до 1989 г., Петър Нейчев, директор „Банксервиз“ АД ЮГ от 1989 до 1993 г., Виолина Маринова, председател на УС и главен изпълнителен директор на Банка ДСК, член на СД на БОРИКА АД от 2010 г. и негов заместник-председател до 2016 г., Боян Баев, началник „Методология и развитие на B-Trust услуги“ в Банксервиз и БОРИКА-Банксервиз до 2014 г., Таня Първанова, ръководител БАНКНЕТ в Банксервиз АД от 2000 до 2010 г., Александър Матрозов, управител на БОРИКА от 1993 до 2010 г. Иван Искров, управител на БНБ от 2003 до 2015 г., Емил Хърсев, подуправител на БНБ от 1991 до 1993 г., Иван Вълков, началник управление „Информационни технологии“ в БНБ от 1991 до 1997 г. и член на СД на „Банксервиз“ АД, Христо Костов, главен архитект на платежния и картов оператор БОРИКА, Любомир Цеков, главен изпълнителен директор на Банксервиз от 2008 до 2010 г. и главен изпълнителен директор на БОРИКА-БАНКСЕРВИЗ от 2010 до 2016 г., Александър Станев, изпълнителен директор на Банксервиз от 2008 до 2010 г. и прокурист на БОРИКА-БАНКСЕРВИЗ от 2010 до 2016 г., Стилиян Вътев, член на Съвета на директорите на Банксервиз и БОРИКА-БАНКСЕРВИЗ като представител на ОББ, Калин Христов, подуправител на БНБ и председател на Съвета на директорите на БОРИКА АД, Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на УниКредит Булбанк от 2001 до май 2019 г. и заместник-председател на Съвета на директорите на БОРИКА АД от 2016 до юни 2019 г., Стоилка Арсова, директор „Национална картова схема“, Анна Ангелова, директор „Платежни услуги“ в БОРИКА АД, и Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор на БОРИКА АД от 2016 г.

Други новини

11 Юни 2019, вторник

21 юни, петък – неработен ден за търговските офиси на БОРИКА

Причината е провеждането на вътрешно-фирмено обучение за търговския екип на компанията...

Повече
6 Юни 2019, четвъртък

На 11 юни (Ямбол) и 14 юни (Разград) два офисите на БОРИКА ще бъдат с ограничени функции

Причината са очаквани прекъсвания в електрозахранването, поради планирана профилактика на EVN в двата града...

Повече
Нов търговски офис на БОРИКА АД в град Кърджали
16 Април 2019, вторник

Нов търговски офис на БОРИКА АД в град Кърджали

Новият адрес е: ул. „Отец Паисий“ № 8 и се намира само на 50 метра от досегашния...

Повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612 бул. "Цар Борис III" №41

работно време:8:30 – 17:30 в работни дни

тел.:0700 199 10
на цената на един градски разговор за стационарни телефони на vivacom
моб.:*9910
на цената на разговор в съответната мобилна мрежа, съгласно тарифния план на клиента
и-мейл:office

Вижте всички офиси

Find us in

Имате запитване

Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни