English
Search icon
8 Ноември 2022, вторник

И. Камбуров (Credissimo) и Д. Алексиев (БОРИКА): Отвореното банкиране - стимул за дигитализиране на финансите на традиционно консервативни сектори

И. Камбуров (Credissimo) и Д. Алексиев (БОРИКА): Отвореното банкиране - стимул за дигитализиране на финансите на традиционно консервативни сектори

Даниел Алексиев, директор „Финтех услуги“, БОРИКА АД
Ивелин Камбуров, Главен финансов директор, Credissimo

Разговор за партньорството между двете компании във връзка с мултибанкинг платформата InfoPay, за изданието ГЕПАРД 2022, класация на в. КАПИТАЛ за малки и средни предприятия. 

- Как изглеждат и какво покритие имат днес финтех услугите, 3 години след въвеждането на директивата PSD 2, отвореното банкиране?

Д. Алексиев: Да, изминаха три години от въвеждането на Директивата. В този период се направиха много промени и иновации, които либерализираха пазара, и придвижиха дигитализацията на финансовите услуги. Въпреки това смятам, че услугите от типа отворено банкиране не са достигнали пълния си потенциал. И това се отнася не само за българския, но и за целия европейски пазар. Открояват се само няколко страни като Великобритания, където отвореното банкиране е най-развито, също и Германия, Франция, Италия. Не е тайна, че българският потребител е по-консервативен, особено когато става въпрос за финанси, затова всички страни в процеса трябва да положим усилия, за да разясним ползата от тях.

На този фон банките в страната, като един от участниците в процеса,  осъзнаха важността на отвореното банкиране и полагат усилия за усъвършенстване на техните интерфейси и за прилагане на Директивата, съгласно препоръките на европейските органи. Банковата общност, заедно с БНБ и лицензираните доставчици, т.нар. трети страни, работят активно за хармонизиране на регулациите с позициите на Европейската банкова общност и националните специфики.

И. Камбуров: Самата идея за отвореното банкиране революционизира възприятията и възможностите на потребителите да управляват и да взаимодействат ефективно със своите финанси. От гледна точка на финтех сегмента, целият този процес способства за благоприятно развитие и допълнителна дигитализация, както и спомогна за по-персонализиран подход при предлагането на финансови услуги, което като цяло засили и масовото използване на процесите и ползите, свързани с big data.

- От колко време ползвате InfoPay и как достигнахте до решението на БОРИКА?

И. Камбуров: В интерес на истината бяхме приятно изненадани, че БОРИКА е насочила сериозни усилия и екип в развитието на подобен иновативен продукт. Взехме решението за внедряването му изключително бързо като ефективно започнахме да го ползваме в началото на 2022 г.

- Какво целяхте да постигнете с внедряването й?

И. Камбуров: Основните ни цели при стартиране на работата с InfoPay бяха две – да имаме в реално време лесен и директен достъп до наличностите по всичките ни банкови сметки, както и да можем по унифициран и удобен начин да достъпваме информация и справки за многобройните ни банкови трансакции по всяко време и по колкото пъти на ден имаме нужда. Естеството на нашия бизнес модел налага използването на мрежа от голям брой банкови сметки, по които ежедневно минава съществен обем от трансакции. В тази връзка за нас бе ключово решение да оптимизираме вътрешните процеси, свързани с банковите ни операции, като създадем единен източник на нужната информация в реално време, а наличните данни да насочим за автоматична обработка към нашия data warehouse и бизнес системи. Обмисляме и допълнителни автоматизации чрез интеграция на трансакционните данни директно към нашата основна вътрешно разработена бизнес платформа, а чрез процеса по иницииране на плащания през платформата, ще достигнем до технологични подобрения, които бихме могли да въведем в процеса си по кредитиране, с което да наложим стандартите за напълно автоматизиран процес на още по-високо ниво.

- Credissimo е компания от финансовия сектор. Означава ли това, че услугата е насочена основно към такъв тип компании?

Д. Алексиев: InfoPay е универсална услуга и тя не се ограничава само до определени сектори. Може да се ползва от всяка една компания, независимо от нейния мащаб. Проследяване на наличности и движения по сметки, бърза обработка на данните, изготвяне на справки и отчети в кратки срокове, иницииране на плащания – това са дейности, които фирмите извършват почти ежедневно. На практика с автоматичната обработка на данните в единната платформа InfoPay ние даваме на компаниите съвременен финансов инструмент. Тук е мястото да кажа, че концепцията за отворено банкиране успешно се прилага в кредитирането, тъй като позволява на доставчиците на финансови услуги да се възползват от автоматизираното събиране на банкови извлечения и лесно да разберат финансовото състояние на клиента си. Това е международна практика, която се надявам успешно да се приложи и у нас, като стартираме с Credissimo.

Други сфери, в които успешно може да се прилага отвореното банкиране, са телекомите, застрахователните компании, инвестиционните платформи, гейминг компаниите.

И. Камбуров: Credissimo е високотехнологична финтех компания, която има дългогодишен стратегически фокус към имплементирането и налагането на иновации във финансирането към крайни клиенти, което прави услугата изключително подходяща за внедряване. Според мен  обаче услугата има потенциал за използване и от компании от различни сектори на индустрията, особено такива, които традиционно са приемани като консервативни към дигитализацията и в които се съчетават използването на множество банкови сметки, трансакционно-насочени  бизнеси, в които има голям дял на ежедневна ръчна обработка на тези данни от страна на служителите и липсват автоматизирани процеси. Услугата би предоставила поле за висока степен на вътрешна оптимизация.

- Бихте ли споделили колко човека работят с услугата и какви са конкретните ползи за бизнеса Ви като резултат от внедряването й?

И. Камбуров:  Към момента имаме 4 активни потребителя в InfoPay, както и над 10 свързани банкови сметки. Ползите се изразяват в това, че справка за наличностите се прави директно в платформата в реално време, вместо да е необходимо да се отваря банкирането на всяка една банка и да се губи ценно време в търсене и актуализиране на тази информация. С оглед динамичността на бизнес операциите ни, това ни помага и улеснява изключително много в ежедневните процеси по управление на ликвидността. В допълнение, възможността да черпим данни за входящите и изходящите ни банкови трансакции в единен стандартизиран формат е средство, което спестява ресурси за обработка и моделиране на данните от всяка банка, която по начало има своите стандарти за формат и съдържание на банковите си извлечения. Този набор от стандартизирана информация лесно се насочва и типизира, за да захрани базите ни данни, откъдето ефективно и бързо да може да бъде използвана по същество, без или с минимална нужда от ръчна обработка.

- По какъв начин се ползва услугата?

Д. Алексиев: InfoPay е уеб базирана услуга. Платформата може да се ползва както от стационарен компютър, така и чрез браузер на мобилно устройство. Клиентите могат да се регистрират изцяло дистанционно посредством електронен подпис – хардуерен или облачен, или видео идентификация, предоставени от БОРИКА. ERP интеграцията също може да се случи изцяло онлайн. До края на годината предстои да пуснем и мобилно приложение.

Източник: www.capital.bg

Други новини

М. Вичев пред сп. Мениджър: Новата валута ще доведе до ръст в икономиката и подобряване на банковото обслужване
1 Юли 2024, понеделник

М. Вичев пред сп. Мениджър: Новата валута ще доведе до ръст в икономиката и подобряване на банковото обслужване

Процесът на подготовка за преминаване към еврото ще приключи до есента на 2024 г., споделя Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор на БОРИКА...

Научете повече
С. Арсова пред сп. Мениджър: Дигитализацията изисква инвестиция, която бързо се отплаща
1 Юли 2024, понеделник

С. Арсова пред сп. Мениджър: Дигитализацията изисква инвестиция, която бързо се отплаща

Операторите се ориентират към bcard e-ваучерите, защото продуктът е по-евтин от аналогичните, лесен е за ползване, приема се навсякъде и покрива 100% от мрежата на терминалите на банките...

Научете повече
М. Вичев пред в. КАПИТАЛ: С участието на всички банки ще се разгърне потенциалът на незабавните плащания
24 Юни 2024, понеделник

М. Вичев пред в. КАПИТАЛ: С участието на всички банки ще се разгърне потенциалът на незабавните плащания

Пред екипа на в. КАПИТАЛ, се дискутират актуалните за финансовия сектор теми: навлизането на незабавните плащания у нас, мерките за предотвратяване на финансови измами...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни