English
Search icon
23 Ноември 2021, вторник

М. Вичев пред в. КАПИТАЛ: Финтех и иновациите ще наградят традиционните банкови услуги

М. Вичев пред в. КАПИТАЛ: Финтех и иновациите ще наградят традиционните банкови услуги

- БОРИКА се отличи като една от финансовите компании, която бързо се ориентира към иновации и финтех продукти. Това ли е бъдещето и къде виждате България в него?

БОРИКА разработва финтех решения от дълги години и това е съвсем естествено, предвид ролята ни национален картов и платежен оператор. В последните 5 години множество ИТ компании също предложиха подобни услуги. С появата на новите европейски регулации обаче и в частност директивата PSD2, тези решения вече са законово регламентирани. Правилата за работа на всички играчи на пазара са унифицирани, ясни са ролите, работи се по решаване на проблемите и мотивацията на всички ни да предложим по-атрактивни и иновативни услуги е голяма. Въпреки засилената конкуренция, считам, че това е бъдещето и най-големите печеливши в него ще бъдат клиентите. България не е изключение от тази тенденция.

- Как смятате, че ще повлияят финтех услугите върху традиционните банково-финансови услуги? Какви продукти разработвате вие и в полза на кой са?

Целта на финтех услугите е да развият и надградят традиционните банкови услуги. В последните две години голяма част от финансовите институции въведоха частично нови процеси на обслужване на клиентите си, които не изискват лично явяване. Казвам частично, защото сме съвсем в началото на този процес и предстои да извървим още дълъг път до изцяло дистанционната комуникация между страните. БОРИКА работи паралелно по няколко стратегически проекта, свързани с иновации в различни области. Един от основните ни фокуси е отдалечената идентификация и електронното подписване, като голяма цел тук е въвеждането на национална електронна идентичност. В ход е и проектът за незабавните плащания, като при него ще осигурим на участниците – банки и платежни институции, не само инфраструктура за изпълнение на този вид плащания, а и всички съпътстващи дейности, които подпомагат по-бързото проникване на услугата на пазара. Надграждаме и традиционните картови услуги с решения за електронна търговия, при най-висока превенция от картови измами.

- Какво ви е мнението за т.нар. open banking и защо все още малко се използва в България? Кой страда повече от това - крайният потребител или финансовият сектор като цяло?

Отвореното банкиране се регламентира от основната платежна директива PSD2. Ще се повторя, че тя стимулира създаването на иновативни продукти,  но ще отнеме време и усилия докато страните в процеса се напаснат. Тук става въпрос за споделяне на чувствителна банкова информация за клиентите между различните институции, което изисква от една страна лицензиране на доставчиците на платежни услуги, от друга - специфична интерграция на системите и от трета – подсигуряване на най-високо ниво на защита на данните. Потребителите вече не са зависими от обслужваща ги банка, а могат да се възползват и от решенията на други доставчици на платежни услуги. В това отношение БОРИКА е в много добра позиция, т.к. традиционно работим с всички финансови институции. След успешен пилот през месец септември, в реална среда вече е новата мултибанкинг платформа - InfoPay, която е наследник на предлаганата от БОРИКА повече от 20 години услуга Инфобанк. На този етап услугата е предназначена  за бизнес клиенти, като им осигурява бърз и лесен достъп до техния финансов профил. Във всеки един момент, през една точка, те разполагат с обобщена информация за своите наличностите и движения по сметките, открити в различни банки в страната. Планираме да развием услугата и за крайни клиенти, през мобилно приложение.

- Какви са основните тенденции в разплащанията и как те ще се отразяват на крайния потребител и бизнеса - по-бързи, евтини, прозрачни?

Незабавните плащания са тези, които ще променят коренно начина на разплащане и навиците ни. Те са достъпни 24/7, 365 дни в годината, а разплащането става в рамките на секунди в търговски обекти, в онлайн магазини, през мобилно или интернет банкиране и др. канали. Към днешна дата две финансови институции са включени в програмата Blink, като техните клиенти вече могат да осъществяват незабавни плащания помежду си. До средата на следващата година очакваме по-голямата част от останалите банки и финансови институции също да се присъединят. Една от най-ценните за клиентите характеристики ще бъде мигновеното плащане само на базата на мобилен номер, без необходимост от банкова сметка. Услугата ще стартира в началото на следващата година. Този вид плащания има редица предимства - по-висока скорост, лекота на употреба и др., като и опитът на други държави показва, че разпространението им сред крайните потребители е сравнително масово и бързо. У нас те ще се реализират под бранда Blink, според утвърден единен стандарт и правила на Националната картова и платежна схема, като в момента тече процес на сертификация на доставчиците на платежни услуги. Като цяло стремежът ни е повишаване на дела на електронните разплащания, което може да стане с проникване на незабавните плащания в ниши, в които традиционно се  реализират само кешови плащания.   

- Защо е важно да има добра платежна инфраструктура, за да се постигнат годните цели? Какво проекти развива БОРИКА в тази посока?

Неведнъж съм казвал, че националната платежна инфраструктура и екипната работа на всички играчи на пазара имат ключова роля. Проектите, които споменах по-горе, са свързани с подобряването и модернизирането на тази инфраструктура. Тук само бих добавил за програмата „БОРИКА Нова Генерация“, чийто фокус са управлението на карти, POS и ATM устройства и онлайн търговци. Наред с традиционната картова услуга, започнахме да предлагаме на банките и редица услуги в посока аутсорсинг – система за управление на карти (CMS SaaS), поддръжка и обслужване на ПОС терминали, мониторинг и управление на АТМ мрежи, издаване и персонализация на карти, мониторинг и превенция на картови измами. В отговор на европейските регулации  въведохме 3DS решения за двуфакторна автентикация и мобилна автентикация, базирана на биометрични характеристики. Всичко това дава възможност на банките да предлагат разнообразни и иновативни продукти на своите крайни клиенти.

Източник: в. КАПИТАЛ

Други новини

Нели Йоловска гостува на "Жената е...сила на характера", специално издание на сп. "Мениджър"
12 Декември 2022, понеделник

Нели Йоловска гостува на "Жената е...сила на характера", специално издание на сп. "Мениджър"

В него всяка една от дамите е представена през най-силните й черти и добродетели, вижте кои са те ...

Научете повече
И. Камбуров (Credissimo) и Д. Алексиев (БОРИКА): Отвореното банкиране - стимул за дигитализиране на финансите на традиционно консервативни сектори
8 Ноември 2022, вторник

И. Камбуров (Credissimo) и Д. Алексиев (БОРИКА): Отвореното банкиране - стимул за дигитализиране на финансите на традиционно консервативни сектори

Разговор за партньорството между двете компании във връзка с мултибанкинг платформата InfoPay, за изданието ГЕПАРД 2022...

Научете повече
Мирослав Вичев и Тамаш Хак-Ковач за сп.
3 Ноември 2022, четвъртък

Мирослав Вичев (БОРИКА) и Тамаш Хак-Ковач (Банка ДСК) за сп. TechConnect: Не просто добри, а отлични дигитални услуги!

За да се използват и наложат масово, дигиталните финансови услуги трябва да са безупречно разработени, споделят двамата мениджъри за специалното издание на сп. "Мениджър"...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Captcha Image
Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни