English
Search icon
23 Ноември 2021, вторник

М. Вичев пред в. КАПИТАЛ: Финтех и иновациите ще наградят традиционните банкови услуги

М. Вичев пред в. КАПИТАЛ: Финтех и иновациите ще наградят традиционните банкови услуги

- БОРИКА се отличи като една от финансовите компании, която бързо се ориентира към иновации и финтех продукти. Това ли е бъдещето и къде виждате България в него?

БОРИКА разработва финтех решения от дълги години и това е съвсем естествено, предвид ролята ни национален картов и платежен оператор. В последните 5 години множество ИТ компании също предложиха подобни услуги. С появата на новите европейски регулации обаче и в частност директивата PSD2, тези решения вече са законово регламентирани. Правилата за работа на всички играчи на пазара са унифицирани, ясни са ролите, работи се по решаване на проблемите и мотивацията на всички ни да предложим по-атрактивни и иновативни услуги е голяма. Въпреки засилената конкуренция, считам, че това е бъдещето и най-големите печеливши в него ще бъдат клиентите. България не е изключение от тази тенденция.

- Как смятате, че ще повлияят финтех услугите върху традиционните банково-финансови услуги? Какви продукти разработвате вие и в полза на кой са?

Целта на финтех услугите е да развият и надградят традиционните банкови услуги. В последните две години голяма част от финансовите институции въведоха частично нови процеси на обслужване на клиентите си, които не изискват лично явяване. Казвам частично, защото сме съвсем в началото на този процес и предстои да извървим още дълъг път до изцяло дистанционната комуникация между страните. БОРИКА работи паралелно по няколко стратегически проекта, свързани с иновации в различни области. Един от основните ни фокуси е отдалечената идентификация и електронното подписване, като голяма цел тук е въвеждането на национална електронна идентичност. В ход е и проектът за незабавните плащания, като при него ще осигурим на участниците – банки и платежни институции, не само инфраструктура за изпълнение на този вид плащания, а и всички съпътстващи дейности, които подпомагат по-бързото проникване на услугата на пазара. Надграждаме и традиционните картови услуги с решения за електронна търговия, при най-висока превенция от картови измами.

- Какво ви е мнението за т.нар. open banking и защо все още малко се използва в България? Кой страда повече от това - крайният потребител или финансовият сектор като цяло?

Отвореното банкиране се регламентира от основната платежна директива PSD2. Ще се повторя, че тя стимулира създаването на иновативни продукти,  но ще отнеме време и усилия докато страните в процеса се напаснат. Тук става въпрос за споделяне на чувствителна банкова информация за клиентите между различните институции, което изисква от една страна лицензиране на доставчиците на платежни услуги, от друга - специфична интерграция на системите и от трета – подсигуряване на най-високо ниво на защита на данните. Потребителите вече не са зависими от обслужваща ги банка, а могат да се възползват и от решенията на други доставчици на платежни услуги. В това отношение БОРИКА е в много добра позиция, т.к. традиционно работим с всички финансови институции. След успешен пилот през месец септември, в реална среда вече е новата мултибанкинг платформа - InfoPay, която е наследник на предлаганата от БОРИКА повече от 20 години услуга Инфобанк. На този етап услугата е предназначена  за бизнес клиенти, като им осигурява бърз и лесен достъп до техния финансов профил. Във всеки един момент, през една точка, те разполагат с обобщена информация за своите наличностите и движения по сметките, открити в различни банки в страната. Планираме да развием услугата и за крайни клиенти, през мобилно приложение.

- Какви са основните тенденции в разплащанията и как те ще се отразяват на крайния потребител и бизнеса - по-бързи, евтини, прозрачни?

Незабавните плащания са тези, които ще променят коренно начина на разплащане и навиците ни. Те са достъпни 24/7, 365 дни в годината, а разплащането става в рамките на секунди в търговски обекти, в онлайн магазини, през мобилно или интернет банкиране и др. канали. Към днешна дата две финансови институции са включени в програмата Blink, като техните клиенти вече могат да осъществяват незабавни плащания помежду си. До средата на следващата година очакваме по-голямата част от останалите банки и финансови институции също да се присъединят. Една от най-ценните за клиентите характеристики ще бъде мигновеното плащане само на базата на мобилен номер, без необходимост от банкова сметка. Услугата ще стартира в началото на следващата година. Този вид плащания има редица предимства - по-висока скорост, лекота на употреба и др., като и опитът на други държави показва, че разпространението им сред крайните потребители е сравнително масово и бързо. У нас те ще се реализират под бранда Blink, според утвърден единен стандарт и правила на Националната картова и платежна схема, като в момента тече процес на сертификация на доставчиците на платежни услуги. Като цяло стремежът ни е повишаване на дела на електронните разплащания, което може да стане с проникване на незабавните плащания в ниши, в които традиционно се  реализират само кешови плащания.   

- Защо е важно да има добра платежна инфраструктура, за да се постигнат годните цели? Какво проекти развива БОРИКА в тази посока?

Неведнъж съм казвал, че националната платежна инфраструктура и екипната работа на всички играчи на пазара имат ключова роля. Проектите, които споменах по-горе, са свързани с подобряването и модернизирането на тази инфраструктура. Тук само бих добавил за програмата „БОРИКА Нова Генерация“, чийто фокус са управлението на карти, POS и ATM устройства и онлайн търговци. Наред с традиционната картова услуга, започнахме да предлагаме на банките и редица услуги в посока аутсорсинг – система за управление на карти (CMS SaaS), поддръжка и обслужване на ПОС терминали, мониторинг и управление на АТМ мрежи, издаване и персонализация на карти, мониторинг и превенция на картови измами. В отговор на европейските регулации  въведохме 3DS решения за двуфакторна автентикация и мобилна автентикация, базирана на биометрични характеристики. Всичко това дава възможност на банките да предлагат разнообразни и иновативни продукти на своите крайни клиенти.

Източник: в. КАПИТАЛ

Други новини

Пред сп. Enterprise: Иновациите ще продължат да променят начина, по който бизнесът обслужва клиенти
7 Октомври 2024, понеделник

Пред сп. Enterprise: Иновациите ще продължат да променят начина, по който бизнесът обслужва клиенти

В съвместно интервю, Мартин Орешарски от БОРИКА и Цветан Григоров от „Тексим Банк“, споделят за решенията за дистанционно обслужване на клиентите...

Научете повече
М. Орешарски в ефира на Дарик радио: Как електронната идентификация помага на бизнеса и на потребителите?
30 Септември 2024, понеделник

М. Орешарски в ефира на Дарик радио: Как електронната идентификация помага на бизнеса и на потребителите?

Директор „Удостоверителни услуги“ в БОРИКА, гостува на Михаил Дюзев и екип в рубриката „Портфейл“...

Научете повече
Във в. КАПИТАЛ: Финтех и удостоверителни услуги от БОРИКА ускоряват процеса по застраховане
27 Септември 2024, петък

Във в. КАПИТАЛ: Финтех и удостоверителни услуги от БОРИКА ускоряват процеса по застраховане

Статията разказва за съвременните решения с бранда B-Trust и InfoPay в полза на застрахователния сектор...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни