English
Search icon
29 Декември 2021, сряда

Ваня Ганева пред сп. "Мениджър": Незабавните плащания са още една стъпка напред в дигитализацията на икономиката

Ваня Ганева пред сп. "Мениджър": Незабавните плащания са още една стъпка напред в дигитализацията на икономиката

- Госпожо Ганева, България изоставаме или избързваме с въвеждането на незабавните плащания? Спрямо останалите банкови системи в Европа?

Проектът за незабавни плащания в България стартира в точното време. Нито по-рано, нито по-късно. Изглежда като да сме закъснели със старта, но тук водещо е желанието на банките, а то от своя страна е породено от бизнес необходимостта от тази услуга. Практиката показа, че стартирайки в правилното време, с подкрепата на Регулатора и цялата банкова общност, резултатите могат да бъдат впечатляващи. Реално амбициозните планове, които анонсирахме в началото на 2020 година се оказаха напълно изпълними, дори изтеглихме проектни дейности напред във времето. Технологията, която позволява плащане по мобилен номер, беше планирана за следващата година, но поради големия интерес от страна на участниците я изтеглихме за разработка през 2021 г. Понастоящем тестваме вътрешно услугата и ще я предоставим на пилотните участници още през първо тримесечие на 2022 г.  Включването в обхвата на проекта на допълнителни услуги като AML, Anti-fraud, Stand-in, различни начини и възможности за плащане в търговски обекти или онлайн магазин, и не на последно място прехвърлянето на небюджетните плащания по ISO стандарт, което планираме да се случи в началото на първо тримесечие следващата година, всичко това води до модернизиране на платежната инфраструктура и ни извежда дори по-напред спрямо някои платежни системи в Европа. Не е важно кога си стартирал, важни са визията, разбирането на нуждите на пазара и разбира се - резултатът да е постигнат на време, с цялото разнообразие от иновативни платежни услуги по сигурен начин за крайния клиент, който всъщност е най-важен.

- Как работи услугата (с каква скорост, 24/7 ли е, какви по размер суми могат да се прехвърлят от сметка в сметка и с какви такси) и кога всички банки у нас ще я предложат на своите клиенти?

Услугата незабавни плащания Blink представлява възможност за прехвърляне на средства от сметка в сметка, в лева, 24 часа 7 дни в седмицата, включително в празнични и почивни дни, като в рамките на няколко секунди клиентът разполага със сумата по своята сметка и би могъл да се разпорежда с нея. Крайният срок за осигуряване на достижимост за услугата е 01.04.2023 г. – това означава, че дотогава всички доставчици на платежни услуги трябва да имат готовност да получават незабавни плащания.  Понастоящем две финансови институции са включени в програмата Blink. До средата на следващата година очакваме по-голямата част от останалите банки и финансови институции също да се присъединят, когато ще заработят и т.нар. Blink P2P преводи през мобилен телефон, при които преводът ще се осъществява между физически лица само на база мобилен номер.

- Бизнесът или физическите лица първи проявяват интерес към услугата? С какво се обяснява това?

Такъв род услуги навлизат с нуждите на физическите лица, породени от бизнес сценарии в реалния живот, осигурени с едно незабравимо клиентско изживяване, както е модерно да се казва. Младите хора, които държат в ръка мобилния си телефон и го използват във всяка ситуация – за идентификация, да платят в магазина, да споделят сметката си с приятел в ресторанта или дори да поискат пари назаем, са първите, които проявяват интерес към услугата „незабавни плащания“. Възможността да наредиш превод по мобилен номер дава тласък за развитието на тази услуга заради удобството, с което можеш да го направиш без да се налага да изписваш много детайли в платежното нареждане, и парите да стигнат веднага, за няколко секунди, без да се интересуваш по кое време на денонощието е.

- Кои са ползите от незабавните плащания за търговците?

Популярността за този тип трансакции ще нараства поради много причини. И за двете страни, наредител и получател, има редица ползи, включително по-голяма сигурност срещу измами, в сравнение с традиционните картови плащания. Друго основно предимство и новост на пазара е получаването на средствата по сметката на търговеца в рамките на секунди, за разлика от днес, когато може да отнеме до дни. За търговеца се предвиждат значително по-ниски такси при незабавно плащане от алтернативите, базирани на карти в момента. Като се добавят и възможностите за развитие на незаети платежни ниши или такива, които понастоящем са неатрактивни за банките, картината започва да придобива пъстрота.

- Каква ще е ролята на БОРИКА в следващите етапи на проекта?

БОРИКА стои в основата на този проект и ще продължава да има ключова роля в него и в  бъдеще, като управлява процесите и комуникацията с всички участници. И това е напълно естествено, предвид ролята на компанията да осигурява национална платежна среда за доставчиците на платежни услуги.

Това, което ни отличава обаче от другите държави, които въвеждат незабавни плащания, е че наред с осигуряването на инфраструктурата за изпълнение на този вид плащания, БОРИКА реализира и редица съпътстващи дейности, които да ускорят проникването на услугата на пазара у нас.

 

Други новини

Нели Йоловска гостува на "Жената е...сила на характера", специално издание на сп. "Мениджър"
12 Декември 2022, понеделник

Нели Йоловска гостува на "Жената е...сила на характера", специално издание на сп. "Мениджър"

В него всяка една от дамите е представена през най-силните й черти и добродетели, вижте кои са те ...

Научете повече
И. Камбуров (Credissimo) и Д. Алексиев (БОРИКА): Отвореното банкиране - стимул за дигитализиране на финансите на традиционно консервативни сектори
8 Ноември 2022, вторник

И. Камбуров (Credissimo) и Д. Алексиев (БОРИКА): Отвореното банкиране - стимул за дигитализиране на финансите на традиционно консервативни сектори

Разговор за партньорството между двете компании във връзка с мултибанкинг платформата InfoPay, за изданието ГЕПАРД 2022...

Научете повече
Мирослав Вичев и Тамаш Хак-Ковач за сп.
3 Ноември 2022, четвъртък

Мирослав Вичев (БОРИКА) и Тамаш Хак-Ковач (Банка ДСК) за сп. TechConnect: Не просто добри, а отлични дигитални услуги!

За да се използват и наложат масово, дигиталните финансови услуги трябва да са безупречно разработени, споделят двамата мениджъри за специалното издание на сп. "Мениджър"...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Captcha Image
Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни