English
Search icon
24 Юни 2025, вторник

Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас

Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас
Скорост и сигурност като стандарт за разплащанията у нас

Под знака на скоростта и сигурността, семинарът Fast&Securious, организиран от БОРИКА, събра над 150 ключови партньори от финансовия сектор. Събитието даде силен старт на дискусиите за развитието на услугите за незабавни плащания blink и новите решения за  мониторинг и превенция на финансови измами.

Главният изпълнителен директор на БОРИКА, г-н Мирослав Вичев, откри семинара и припомни, че инфраструктурата в България вече напълно отговаря на европейските изисквания и съвсем скоро българските потребители ще могат да извършват плащания по мобилен номер и в други страни. Той акцентира върху предимствата на членството на БОРИКА в международни асоциации като Европейската асоциация за картови плащания (ECPA), Европейската асоциация на системите за автоматизирани разплащания (EMPSA) и Европейска асоциация на клиринговите къщи (EACHA). „БОРИКА беше избрана за член на борда на EACHA, което е уникален достъп и ни дава възможност да участваме активно в дефинирането на европейската стратегия и регулации“, добави Вичев.

България е на финалната права за въвеждане на незабавни преводи в евро до края на 2025 г.

Незабавните плащания вече са стандарт в Европа и България трябва да ускори темпото, за да бъде в крак с това развитие. Това становище изразиха Стоилка Арсова, директор на Националната картова и платежна схема (НКПС), и Ваня Ганева, директор „Платежни услуги“ в БОРИКА. С влизането на България в еврозоната от 1 януари 2026 г., страната ще трябва да изпълни изискванията за незабавни плащания в рамките на една година от тази дата. За това са очертани ясни срокове, конкретни стъпки и споделена отговорност – между институциите и пазарните участници. В този контекст предстои трансформация на НКПС в Национална картова схема и платежни иновации. Подготвят се промени в Правилника за управление на Схемата, както и в продуктовите правила и тарифите за услугите blink. Разработва се и международна стратегия за интеграция на blink с мобилните решения на европейските схеми. Бързите преводи не са просто тенденция, а новият глобален стандарт за финансови услуги. Според представените данни над 80 държави вече предлагат незабавни плащания, като Индия е лидер с впечатляващ дял от 84%, следвана от Литва с 67% и Латвия с над 50%. 

Онлайн в семинара се включи и Мартин Лопез, ръководител „Нови проекти и иновации“ в Bizum, водеща мобилна платежна платформа в Испания и Андора. Той сподели опита на Bizum, която комбинира P2P преводи със SEPA Instant, e-commerce, POS плащания и дарения, и обработва към 5 милиона трансакции дневно.

blink P2P променя банковото обслужване в България

Потенциалът на мобилните плащания се разгръща и в България чрез blink P2P. Вече над 1 милион клиенти са регистрирани за услугата, като целта е да се достигне до 70% от банкиращото население в страната. Данните бяха споделени по време на панела, посветен на blink P2P. В дискусия взеха участие представители на водещи банки, които се обединиха около тезата, че плащанията само чрез мобилен номер ще заменят класическите преводи по IBAN и връщане назад няма да има. Според анализите, най-активен период за трансакции са дните от вторник до петък между 11:00 и 12:00 ч. Експертите изразиха мнение, че чрез целенасочени кампании, технологични подобрения и разширена достъпност, услугата скоро може да достигне заложените цели.

Един бранд – палитра от услуги с добавена стойност

Услугата blink започна с мигновени кредитни преводи, последвани от blink преводи по мобилен номер и вече се развива в цялостна дигитална екосистема. blink parking е достъпна в 21 общини, като предстои разширяване в Пловдив и Варна. Услугата предлага полезни и удобни функционалности, които да улеснят клиентите, като вградена локация на местоположението на автомобила, която автоматично установява в каква зона се намира колата и съответно каква сума трябва да бъде заплатена. С blink паркиране може да се избира времето за паркиране или да се удължи с ново плащане, ако зоната го позволява. Предстои и следващата стъпка за интегрирането на blink eCommerce. Това ще даде възможност на търговците да приемат плащания само чрез телефонен номер, без необходимост от въвеждане на IBAN. Средствата ще постъпват незабавно при търговеца, без такса за клиента – по-бързо, по-удобно и по-сигурно отвсякога. Предстоящата интеграция с Google Pay и Apple Pay, както и новите услуги като blink дарения и Пътувай с blink, надграждат допълнително цялостното потребителско изживяване.

Сигурност на скорост при дигиталните плащания

С нарастването на дигиталните плащания се увеличават и рисковете от киберпрестъпления, организирани от добре структурирани престъпни мрежи. Темата за сигурността при дигиталните трансакции беше във фокуса на втория панел от семинара, посветен на превенцията на финансовите измами.

Комисар Светлин Лазаров от ГДБОП представи актуалните тенденции в киберизмамите и подчерта необходимостта от активен и технологично обезпечен отговор на заплахите.

Албена Петкова, директор „Услуги за превенция на финансови измами“ в БОРИКА, акцентира върху нуждата от интегриран и автоматизиран процес на верификация и мониторинг в реално време. В контекста на нарастващата активност в електронната търговия и очаквания ръст на глобалния пазар на мобилно банкиране до 1.8 трилиона долара до 2026 г., Петкова подчерта, че ефективната превенция започва още преди осъществяване на самото плащане.

Сред ключовите елементи на превенцията са анализът на нетипично клиентско поведение, проследяване на фалшиви IBAN-и, съмнителни логин сесии и други индикатори за риск. Вместо универсален подход, контролите трябва да бъдат фокусирани върху най-уязвимите сегменти и продукти. Като част от ангажимента си към високите стандарти за сигурност, БОРИКА предлага услуги за мониторинг и превенция на финансови измами, базирани на платформата IBM Safer Payments – водеща платформа за откриване и предотвратяване на измами в реално време. Платформата позволява гъвкаво изграждане на аналитични правила, разпознава аномалии в поведението на потребителите и постоянен 24/7 мониторинг. Ефективността достига до 98%, като значително съкращава времето за реакция – от часове до минути. Според експертите, именно през комбинацията от модерни технологии, динамични анализи и целенасочено проследяване на рисковете, минава пътят към устойчиво намаляване на измамите, без да се прави компромис с клиентското преживяване. БОРИКА продължава да инвестира в решения, които осигуряват едновременно висока сигурност и удобство за потребителите на дигитални финансови услуги.

Бързата и сигурна проверка на получателя ограничава измамите

Измамите чрез подмяна на IBAN стават все по-чести, като престъпниците използват фалшиви имейли и обаждания, за да пренасочват средства към свои сметки, предупредиха още експертите. През 2024 г. са регистрирани стотици подобни случаи с щети над 16 милиона евро, като най-голямата измама в България възлиза на 10 милиона долара. Често жертвите са компании в строителството и инфраструктурата, които работят с големи суми и множество подизпълнители. Фактурите се изпращат по имейл, което улеснява подмяната на IBAN. За решаване на основния проблем и установяване на сигурност дали посоченият получател е действителният титуляр на IBAN-а, ЕС въвежда Регламент (ЕС) 2024/886. Целта на услугата е повишаване сигурността и прозрачността на плащанията в Европа и у нас. Регламентът задължава проверка на името на получателя преди изпълнение на превода. Новата регулирана платежна услуга – „Проверка на получателя“ ще се предлага от БОРИКА от октомври 2025 г., като от средата на м. юли банките ще започнат тестове на системите си.  Съответствието на данните ще се проверява от БОРИКА за секунди, което позволява на потребителите да вземат информирано решение.  

Семинарът отново затвърди, че бъдещето на финансовите услуги е в силното партньорство между всички във финансовата и банкова общност. Чрез технологичните иновации, БОРИКА не просто променя начина, по който се извършват разплащания, но и задава нов стандарт за модерни незабавни услуги в сигурна среда.

Други новини

БОРИКА и НЕМЕЧЕК БЪЛГАРИЯ: расте оборотът на документите в цифрова среда
17 Юни 2025, вторник

БОРИКА и НЕМЕЧЕК БЪЛГАРИЯ: расте оборотът на документите в цифрова среда

Двете компании дигитализират документообората на компании от различни сектори с успешната интеграция на удостоверителните услуги на бранда B-Trust...

Научете повече
С технологично решение за българския пазар, Montran спечели награда за развитие на платежните услуги в конкурса Central Banking Awards
10 Април 2025, четвъртък

С технологично решение за българския пазар, Montran спечели награда за развитие на платежните услуги в конкурса Central Banking Awards

Наградата идва скоро след като БОРИКА и Българската народна банка обявиха успешно стартиралата свързаност с TIPS посредством модул...

Научете повече
Визия Kinica Minolta
9 Април 2025, сряда

Дигиталният офис става все по-реален с БОРИКА и Коника Минолта България

Удостоверителните услуги с бранда B-Trust дигитализират административните процеси в платформата M-Files от Коника Минолта България...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни