А. Петкова и Е. Васев в подкаста на “ТЕХнически погледнато”: Цената на доверието - превенция на финансови измами
Компаниите губят годишно 5% от оборота си заради измами, показва проучване на Occupational Fraud за 2024 г. Средната продължителност на професионалните измами е около 12 месеца, което означава, че извършителят успява да печели от схемата си цяла година, преди да бъде разкрит. Финансовите измами засягат еднакво бизнесите и крайните потребители и с помощта на изкуствения интелект и социалния инженеринг стават все по-трудни за разкриване.
Как изглеждат съвременните заплахи, кои са техниките за осъществяване на измамите, как се използва изкуственият интелект - както от злонамерените лица, така и за превенция на финансовите измами? Отговорите на тези въпроси ще намерите в новия епизод на “ТЕХнически погледнато” с гости: Албена Петкова, директор "Услуги за превенция на финансови измами" в БОРИКА, и Емилиян Васев, ръководител отдел “Информационна сигурност” в “Търговска банка Д”.
Измамите след пандемията
“Финансовите измами се развиват. Видяхме на глобално ниво след ковид ерата как те еволюираха и в момента най-големите заплахи са authorised pushed payment fraud - измамите, при които клиентите са подмамвани сами да преведат средства.”, разказа Албена Петкова, директор "Услуги за превенция на финансови измами" в БОРИКА. По нейните думи предизвикателството при пози тип измами е, че се извършват през истински клиенти на банката, които чрез собствените си действия за автентикация и парола превеждат съзнателно средствата си към измамника.
Социален инженеринг
Според Емилиян Васев, ръководител отдел “Информационна сигурност” в “Търговска банка Д”, най-разпространените измами в момента са свързани с т.нар. социален инженеринг. “Когато някой желае да получи услуга, да закупи продукт или пък обратно - да продаде продукт, може да бъде измамен от съответния хакер, който ще опита да изиска финансовите данни на клиента, за да ги използва след това с цел и да породи “неразпознати от клиентите транзакции”., поясни той.
Технология на измамите
Инструментите, които се използват в момента, в голяма степен се базират на изкуствен интелект. “Симулират се истински лица от центъра за поддръжка, доставчика или акаунт мениджъра, който ще осигури много изгодна сделка. Също така изцяло се създават платформи, които са напълно функциониращи и неразпознаваеми от истинските, но зад тях всичко е пълна измама, няма реални услуги.”, разказа Албена Петкова. “Платформите, които стоят зад тази симулация, са базирани на изкуствен интелект и се създават за минути.”
AI обаче е и сериозен инструмент в борбата с измамите. Как се използва за превенция на финансовите измами, какво представлява т.нар. vishing, как работят централизирани системи за борба с измамите - вижте заедно с отговорите на много други въпроси в съвместния епизод на “ТЕХнически погледнато” и БОРИКА.
Източник: zone4tech.bg