English
Search icon
10 Октомври 2022, понеделник

Мирослав Вичев пред сп. Forbes: Пазарът е готов за бърз и иновативен подход при предоставянето на услуги

Мирослав Вичев пред сп. Forbes: Пазарът е готов за бърз и иновативен подход при предоставянето на услуги

- Дигитализацията във финансовия сектор се ускори в последните години. Къде е България в този процес, изостава или е по-напред от други страни?

В последните години в България навлязоха много финансови институции от чужбина и предоставиха интересни услуги, които привлякоха клиенти. В областта на финтех има редица услуги, които в момента банките и другите финансови институции много бързо разработват, за да могат да осигурят високо ниво на обслужване. Това са мобилни решения, свързани с бързо прехвърляне на пари и удобство при разплащане. Скоростта, с която нашият пазар се адаптира, е много висока, и за година до две услугите тук са напълно аналогични с тези на световния пазар.

Гъвкавостта при откриване на сметки и карти се подобрява, процесите се осъществяват изцяло дистанционно, и това се ускори както заради пандемията, така и покрай натиска на конкурентни чужди продукти. Не всички играчи на пазара са еднакво бързи, но наборът от услуги съществува, и се предоставят вече и от нашата институция. Въпрос на доверие и желание от страна на клиента е това чия услуга да избере.

- А кои са по-активни - банките или небанковите институции?

Има примери и от двете страни. Като цяло небанковите институции са малко по-активни и динамични и опитват по-бързо и по-директно да стигнат до клиента. Но наборът от финансови услуги там е ограничен. Пълният набор от услуги се предоставя от банките и клиентите имат необходимост да ползват банка, а не само небанкова институция. Банката е неизбежна и тук въпросът е кои банки успяват, имайки клиенти при себе си, бързо да предоставят съвременни финтех услуги, за да ги задържат.

Това, което БОРИКА АД предоставя, е централна инфраструктура, за да може чрез нас, организациите бързо да се разплащат, да  идентифицират и комуникират с клиентите си, да осъществяват плащания в Интернет по сигурен начин. Наблюдава се сериозна активност от страна на банките и големите институции. Например, при незабавните разплащания, които са в рамките на секунди, в момента покритието е около 60% от пазара. Всички имат свои проекти и идеи, но общото добро финансово обслужване на даден пазар в голяма степен зависи от използването на стабилна и сигурна централна инфраструктура.

- Как според вас се развива българската финтех индустрия и докъде може да достигне тя в бъдещето?

В България има местни финтех компании, които са с международен достъп, те се справят много добре и заемат пазари извън страната. Българските компании са достатъчно бързи и динамични, съумяват да намерят най-доброто техническо решение и да го имплементират бързо. Някои от тези компании предоставят и обслужване на банките. Пример е поставянето на ПОС устройството на мобилен телефон, който по този начин се превръща в мобилен ПОС и много лесно малките компании могат да използват тази функционалност в дейността си. Има потенциал за множество компании да оперират на по-широк пазар от българския.

- Сигурността на данните е един от най-важните компоненти във финансите. Как БОРИКА АД развива това направление?

За нас като компания, предоставяща централна платежна инфраструктура, която всички ползват, това е от изключително значение. И по закон, и по отделни регламенти, сме задължени да обръщаме специално внимание на сигурността. Мога да кажа, че ние сме една от най-одитираните институции у нас за всички стандарти и типове услуги - платежни системи, удостоверителни услуги, разплащания. Разбира се, и атаките не са малко. Особено покрай събитията между Русия и Украйна, ние и банките усетихме сериозно повишаването на опитите за киберпрестъпления. Тук мога да споделя един от най-новите ни проекти – изграждането на единен Център за борба с измамите. Целта ни е да предоставим на нашите клиенти – финансови и платежни институции, информация не само за евентуални злоупотреби с плащания, а и за превенция на такива. Дейността на центъра обхваща не само картовите и незабавните плащания, но и всички платежни операции, независимо по какъв канал (като интернет, мобилно банкиране) са инициирани.  

- БОРИКА АД завърши проекта за незабавните плащания през тази година. Какви са ползите и добавената стойност от него?

Проектът за незабавни плащания беше съчетан с преминаването на платежната система към Европейския SEPA стандарт на разплащане и това доведе не само до стандартизиране, а и до ускоряване на цялостния процес на разплащане в страната. Стартирайки система, необходима за незабавните разплащания, и обединявайки ги със стандартните разплащания в обща среда, провокирахме банките и те ускориха осезаемо процесите на изпращане и получаване на плащания. В момента не само незабавните плащания, а и традиционните се обработват по всяко време.

А незабавните разплащания сами по себе си широко отвориха пътя за друг набор от иновативни услуги. Една от тях е плащания по мобилен номер, при която са свързани IBAN-ът и номерът на клиента. Работим и по разширяването на проекта за плащания в градския транспорт, паркинги и гаражи. Стремежът ни е в инфраструктурата за незабавни плащания да бъдат включени всички банки, за да превърнем тези услуги в стандарт и достъпни за всички граждани.

-  Как електронната идентификация допринася за развитието на финансовия и други сектори на българската икономика?

Електронната идентификация набра скорост в последните две години и в момента я предоставяме ние и още една компания на пазара. Идентификацията може да се осъществява както през мобилно приложение, така и през браузър на всяко мобилно устройство, без необходимост от допълнителен софтуер. Към момента, проникването във финансовия сектор като че ли е най-бързо. Редица услуги, които до момента налагаха подписването на хартия, вече могат да бъдат осъществени изцяло дистанционно. Електронните услуги, свързани с отдалечена идентификация и подписване, са все по-често срещана част от преживяването на клиентите при ползване на финансови и застрахователни услуги. Постепенно тези услуги навлизат и в други сектори на икономиката.

- Кои са най-новите проекти, разработвани от компанията?

Новите ни проекти са свързани предимно с незабавните плащания. Искаме да дадем възможност и да осигурим по-широк набор от услуги, които банките да предоставят на клиентите си чрез мобилното им банкиране. Работим и за нови възможности, свързани с удостоверителните услуги, електронните фактури и услугите във връзка с отвореното банкиране. Преди по-малко от година стартирахме мултибанкинг платформата InfoPay, която обединява информация за сметки в различни банки на едно място. Изключително ценен инструмент за управление на финансите, който от скоро предлагаме и на частни лица. InfoPay, заедно с електронната фактура и интеграция с ERP системите на компаниите, са едно комплексно съвременно решение в ръцете на бизнеса.  

Както споменах по-рано, развиваме и проекти, свързани със сигурните разплащания в интернет. Вече има по-спокойна нагласа от страна на клиентите за използването на биометрия при разплащанията, както и предоставянето на съгласие за запаметяване на картовите данни при даден търговец. Зад тези процеси стои отново БОРИКА.

- Има ли място блокчейн технологията в традиционните финанси?

Блокчейн технологията е изключително важно съвременно постижение, което трябва да намери вярното си място. Представата, че ще замени и подмени всичко до момента е малко прибързана. Тя е изключително успешна при по-сложни и по-редки еднократни транзакции. Технологията е ценна, ако се използва при необходимост от разпределено поддържане на данни, когато информацията стои на различни места, които се доверят едно на друго. Добри примери са имотни и нотариални регистри, документарни разплащания като акредитиви, инкаса и гаранции. Рано е да очакваме масово навлизане и замяна на традиционни разплащания и други финансови услуги.

Източник: сп. Forbes 

Други новини

М. Вичев пред сп. Мениджър: Новата валута ще доведе до ръст в икономиката и подобряване на банковото обслужване
1 Юли 2024, понеделник

М. Вичев пред сп. Мениджър: Новата валута ще доведе до ръст в икономиката и подобряване на банковото обслужване

Процесът на подготовка за преминаване към еврото ще приключи до есента на 2024 г., споделя Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор на БОРИКА...

Научете повече
С. Арсова пред сп. Мениджър: Дигитализацията изисква инвестиция, която бързо се отплаща
1 Юли 2024, понеделник

С. Арсова пред сп. Мениджър: Дигитализацията изисква инвестиция, която бързо се отплаща

Операторите се ориентират към bcard e-ваучерите, защото продуктът е по-евтин от аналогичните, лесен е за ползване, приема се навсякъде и покрива 100% от мрежата на терминалите на банките...

Научете повече
М. Вичев пред в. КАПИТАЛ: С участието на всички банки ще се разгърне потенциалът на незабавните плащания
24 Юни 2024, понеделник

М. Вичев пред в. КАПИТАЛ: С участието на всички банки ще се разгърне потенциалът на незабавните плащания

Пред екипа на в. КАПИТАЛ, се дискутират актуалните за финансовия сектор теми: навлизането на незабавните плащания у нас, мерките за предотвратяване на финансови измами...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни