English
Search icon
24 Ноември 2023, петък

Боян Дамянов пред в. Капитал: Готовите технологични решения за разплащания пестят време и усилия на онлайн търговците

БД1
Боян Дамянов пред в. Капитал: Готовите технологични решения за разплащания пестят време и усилия на онлайн търговците

- БОРИКА обслужва 14 банки и финансови институции с над 2600 виртуални POS терминала, което е отлична база за оценка на електронната търговия в България. Какви са спецификите на този пазар и в каква посока се движи той?

Електронната търговия в страната се развива с бързи темпове. По данни на Евростат за 2022 г. 49% от интернет потребителите в България са пазарували онлайн. За сравнение три години по-рано този дял е 31%. Според Международния валутен фонд отбелязваме ръст от 31% на електронната търговия за 2022 г., което ни отрежда трето място от 37 държави в Европа.

Промяната в потребителското поведение към по-често пазаруване онлайн е факт и това не е еднократно явление, свързано с ограниченията, наложени от пандемията. Има обаче и някои предизвикателства пред електронната търговия, като разплащанията в брой. По данни на Българската е-комерс асоциация (БЕА) за 2021 г. 60% от онлайн покупките са свързани с наложен платеж. Това е съществен проблем за онлайн търговците, тъй като наложеният платеж не гарантира финализиране на покупката, а често води до върнати пратки и логистични разходи за търговците.  

През последните години обаче се забелязва положителна промяна - разплащанията с банкови карти нарастват и това се потвърждава от статистиката на БНБ. Ако за 2020 г. онлайн трансакциите са 30.8 милиона, то през 2021 година вече са 47.7, а през 2022 г.  достигат впечатляващите 69.6 милиона броя на стойност 6.2 млрд. лева.

Проучване, което проведохме в края на миналата година, показа, че голяма част от потребителите в интернет нямат проблем с доверието в картовите разплащания, а се чувстват несигурни каква стока ще получат от търговеца. Затова искат да прегледат пратката преди да заплатят. В тази връзка БЕА работи заедно с Ecommerce Europe по проект за увеличаване на доверието в онлайн магазините чрез доброволното им сертифициране.

- Какви платежни решения за електронна търговия предлагате и с какви предизвикателства се сблъсквате при тяхното интегриране?

Предлагаме виртуални ПОС терминали за разплащания с банкови карти, които се интегрират в уебсайтове и мобилни апликации. Предизвикателствата са свързани предимно с необходимите IT ресурси и технически познания, както и с времето за интеграция на терминалите. Затова се ориентирахме към разработването на готови решения. От началото на годината предлагаме плъгин за най-популярната платформа в България WordPress, респективно WooCommerce, работим и по плъгини за няколко други платформи за електронна търговия. Тези решения позволяват на търговците да се фокусират върху основната си дейност, а интегрирането на картовите плащания да се осъществява с минимум усилия, време и ресурси за тях.

Онлайн магазините рядко реализират собствени решения за разплащания. Обикновено използват готови плъгини или ангажират външни разработчици. В тази връзка стартирахме проект за Developer Portal, насочен именно към разработчиците.  

- Какво е мястото на иновациите в системите за разплащания онлайн?

Стремим се към иновации и при услугите, и по отношение на обслужването на клиентите. Една от най популярните ни услуги е Credential on File, чрез която се съхраняват данните за банковата карта на клиента при разплащане към даден търговец. Целта е да се улесни картодържателят, да не се налага всеки път да въвежда своите данни, когато пазарува от определена платформа. Броят на запазените карти чрез тази услуга вече надвишава 570 хиляди.

Друга услуга, която ще предложим в най-скоро време, са абонаментните плащания, при които първата трансакция се извършва от картодържателя, след което той може да даде съгласие следващите плащания да се инициират директно от търговеца. Потенциалът на този вид плащания е огромен. В много държави абонаментните плащания дори превишават като брой покупките, инициирани от картодържателите.

Насочили сме се също към препозициониране на БОРИКА, като преосмислихме модела, при който се фокусираме върху предлагането на виртуални ПОС терминали на банките и финансовите институции, а те от своя страна осъществяват контакта с виртуалните търговци. Получихме обратна връзка от наши клиенти, че очакват от нас не само да изграждаме техническата инфраструктура, но и да се ориентираме към онбординг на търговците и последващо обслужване. В тази връзка работим по създаването на Merchant Help Desk, който да позволи на онлайн магазините и техните разработчици да имат директен контакт с нашия технически екип. Това дава възможност на банките да се фокусират върху бизнес аспектите, а всички технически и съпътстващи дейности и процеси да бъдат поети от нас.

- Строгите регулации на електронната търговия изискват повече усилия от страна на търговците. Как вашите решения им помагат да отговорят на тези изисквания?

Онлайн търговците очакват семпли и лесни за използване решения. За да им помогнем при спазването на множеството регулации, се насочихме към решение на OpenWay за разплащане в интернет, което дава възможност да се поддържа така наречения EMV 3DS протокол, и да се акцептират основните брандове – като Bcard, Visa, Mastercard и Diners, със схемите за сигурност, които се поддържат от тях.

- Как гарантирате сигурността и безопасността на картовите разплащания в интернет на своите клиенти?

Сигурността е един от основните ни приоритети при разработване на решенията, които предлагаме. Говорейки за сигурност, бих посочил отново услугата Credential on File, при която търговците не разполагат с данните от картата на клиента. Те се съхраняват при нас при строго спазване на съответните стандарти, а търговците вместо тези данни получават така наречения token, чрез който се инициират последващите трансакции с картата. Допълнителна гаранция в посока сигурност са и ежегодните одитни процедури, които се извършват от независими външни одитори.

- Кои са актуалните тенденции в платежната индустрия, които следвате?

Въпреки че кешът все още има доста голям дял в онлайн пазаруването, тенденцията е към нарастване на мобилните плащания. Все повече потребители избират да дигитализират своята физическа карта, да използват портфейли като Apple Pay и Google Pay за разплащания не само в търговски обекти и на физически устройства, но и при пазаруване в интернет. Затова работим активно за реализиране на решение, което изисква минимум усилия от страна на дигиталните търговци за интегрирането на плащане с Apple Pay и Google Pay. 

Източник: в. Капитал

 

Други новини

Боян Дамянов пред сп. Мениджър: Осигуряваме удобство за клиенти и търговци
15 Март 2024, петък

Боян Дамянов пред сп. Мениджър: Осигуряваме удобство за клиенти и търговци

Електронната търговия е водеща тема в мартенския брой на сп. Мениджър. В експертен коментар по темата Боян Дамянов...

Научете повече
ЕИ 2
8 Февруари 2024, четвъртък

HR Лидерите на България: Емилия Иванова, ръководител отдел „Човешки ресурси“ в БОРИКА

Пред екипа на Economy.bg тя говори за своята първа работа, за преструктуриранията и трансформациите, в които е участвала активно...

Научете повече
Емилия Иванова пред Economy.bg: Е-трудовото досие пести време и средства на работодатели и служители
11 Януари 2024, четвъртък

Емилия Иванова пред Economy.bg: Е-трудовото досие пести време и средства на работодатели и служители

Ръководителят на отдел "Човешки ресурси" в БОРИКА говори за работата на проекта, стъпките за неговото внедряване...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Captcha Image
Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни